Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Så drabbar Coronaviruset svenska byråer i Kina: ”Tuff situation”

Publicerad: 25 Februari 2020, 13:29

”Det kostar oss absolut en hel del pengar. Det är en tuff situation”, säger Martin Petersson, koncernchef på H&H Group som har reklambyrån Tomorrow i kinesiska Shanghai.

Foto: Getty Images

Osäkerhet bland kunderna, uppskjutna kampanjer och medarbetare som jobbar hemifrån. Så här drabbas svenska byråer med närvaro i Kina av Coronaviruset – och så gör de för att hantera situationen.


Ämnen i artikeln:

H&H GroupForsman & BodenforsSeventy Agency

De senaste dagarna har Coronaviruset covid-19 fått spridning i Europa. Under tisdagen kom nyheten att 1 000 turister har satts i karantän på ett hotell på spanska Teneriffa. Det efter att en italiensk turist smittats med viruset. Minst två svenskar ska bo på hotellet. 

Det nya Coronaviruset lokaliserades i början av året i den kinesiska miljonstaden Wuhan, men har sedan dess spridits till bland annat Italien, Tyskland, Frankrike, Sydkorea, Japan Singapore, Iran och Afghanistan. Hårdast drabbat är dock fortfarande Kina, där merparten av de cirka 2 700 dödsfallen har ägt rum.

Coronavirusets framfart och osäkerheten inför utvecklingen påverkar verksamheter i Kina. Som en första åtgärd förlängdes ledigheten under det kinesiska nyåret, vilket innebar att de flesta kineser inte var tillbaka på jobbet förrän i början av februari. Flera städer har infört utegångsförbud, fabriker håller stängt eller har begränsad produktion och internationella branschmässor ställs in eller skjuts upp. Det får även effekt på de svenska byråer som har närvaro i Kina. 

Den svenska byråkoncernen H&H Group har ett 40-tal medarbetare på reklambyrån Tomorrow i kinesiska Shanghai. Hittills har cirka 335 personer smittats i 27-miljonersstaden. 

– Vi har gudskelov inte drabbats av viruset på så sätt att någon har blivit sjuk. Men det har fått konsekvensen att många av kundernas kontor är stängda. Det går inte riktigt att bedriva verksamhet som vanligt just nu, säger Martin Petersson, koncernchef på H&H Group, till Resumé. 

I princip hela personalstyrkan på Tomorrow jobbar för tillfället hemifrån. 

– Utbrottet av viruset skedde ju under det kinesiska nyåret då många medarbetare reste hem till sina olika regioner. I ett första läge kunde de ju inte komma tillbaka då det inte gick att resa och i vissa fall rådde karantän. 

LÄS MER: Övervakningssamhället Kina – punkterna som kan bli verklighet i Sverige 

Många av Tomorrows uppdrag är i dagsläget framskjutna och justerade, men enligt Martin Petersson ser byrån inte någon större skara inställda projekt.  

– När det här ebbar ut kan det finnas ett uppdämt behov av att jobba ut kampanjer, så förhoppningen är att vi då kan ta igen en del av det som varit stillastående under Q1. Men det kostar oss absolut en hel del pengar. Det är en tuff situation, säger han. 

På svenska Seventy Agencys Shanghaikontor beslutade de sig för att låta medarbetarna jobba hemifrån mellan den 3-17 februari, då merparten reste utanför Shanghai under nyåret. Efter instruktioner från myndigheterna skulle de då befinna sig i karantän i två veckor. Dessutom var kollektivtrafiken kraftigt reducerad, vilket gjorde det svårt för folk att ta sig till kontoret. 

– För att underlätta för medarbetarna att jobba hemifrån besökte jag och en av mina kollegor vårt kontor den 3 februari för att packa ihop datorer och andra hjälpmedel och levererade dessa till våra medarbetares hem så att merparten slapp gå ut, skriver Olav Ou, managing director på Seventy Shanghai, i ett mejl till Resumé. 

Seventys HR-ansvariga följer varje anställds situation och personalstyrkan ombeds hålla HR uppdaterade om sin hälsostatus på daglig basis via Seventys Wechat-kanal. Ingen på Seventy i Shanghai har i nuläget drabbats av Coronaviruset. 

– Vi har skaffat masker och annan hälsoskyddsutrustning så att kontoret har tillräckligt mycket skydd när vi väl börjar jobba från kontoret igen. Tack vare vårt HR-team lyckades vi skaffa två månaders lager av masker och handsprit, plus termometer så att alla medarbetare kan mäta kroppstemperaturen två gånger om dagen, berättar Olav Ou vidare. 

Enligt Olav Ou har kunderna inte drabbats av någon panik och byrån har ännu inte fått några projekt inställda. 

– Majoriteten av våra kunder tror inte att marknadens grunder kommer förändras radikalt av viruset, om Kina hanterar det rätt framöver. Men det kommer att uppstå utmaningar då företag, inklusive vi själva, har förlorat hela det kinesiska nyåret och mer eller mindre halva februari, vilket vanligtvis är en intensiv period för våra kunder. 

– Hur som helst är köpkraften fortfarande kvar och det verkar som att Kina har väldigt goda chanser att vinna den här kampen i den nära framtiden. När det här är över kommer konsumenterna att återvända och marknaden kommer snabbt att återhämta sig, fortsätter han. 

”Flu manager” på Forsman & Bodenfors i Singapore

Även Forsman & Bodenfors har kontor i Shanghai, samt i Singapore. Douglas Lin, chief executive officer på Forsman & Bodenfors i Shanghai, berättar att ingen av byråns medarbetare, dess familjer eller kunder har drabbats av viruset. 

– Eftersom regeringen förlängde ledigheten över det kinesiska nyåret med en extra vecka är vi tillbaka på jobbet sedan den 10 februari. Så även om det absolut bromsats ned i jämförelse med den vanliga takten i Shanghai börjar saker och ting sakteligen återgå till det normala, skriver han i ett mejl till Resumé. 

Samtidigt råder en hel del försiktighetsåtgärder och Douglas Lin upplever att det finns en oro både på en organisatorisk och på en personlig nivå. 

– De flesta stannar inomhus och hemma av eget val, och daglig verksamhet fortsätter att fungera som vanligt, om än något långsammare, vilket är vanligt efter högtiderna. 

Forsman & Bodenfors Shanghai har officiellt öppnat sina dörrar igen den här veckan, men med undantag från extra viktiga möten fortsätter byrån låta medarbetarna jobba hemifrån och använda Wechat för videomöten. 

– Vi har inga kunder i Wuhan eller i omkringliggande områden, men som en försiktighetsåtgärd har vi reducerat både inrikes- och utrikesresor. Medarbetare som känner sig obekväma med att resa i jobbet under den här perioden kommer inte behöva göra det, säger Douglas Lin. 

LÄS MER: Så fungerar det digitala ekosystemet i Kina 

Inte heller Forsman & Bodenfors Shanghai har några kunder som ställt in kampanjer, däremot har kunder skjutit upp aktiviteter. Det handlar bland annat om ett inhemskt resebolag som har skjutit upp en kampanj till senare i år. 

– Efter rekommendationer från oss har kunder också dragit ned på antal inlägg på Weibo och Wechat. 

I Singapore är situationen kring Coronaviruset annorlunda den i Kina. Antal konstaterade fall uppgår till cirka 90 i ett land med sex miljoner invånare. 

– Singapore har, i flera sammanhang, lyfts fram som en förebild för hur man proaktivt begränsar ett utbrott av ett virus som Corona. Hittills har det fungerat bra, säger Susanna Fagring, vd på Forsman & Bodenfors i Singapore. 

Som arbetsgivare följer byrån noggrant olika instruktioner från hälsomyndigheterna, vilket i praktiken innebär att de tillsatt en ”flu manager”, som varje dag kollar tempen på alla anställda och besökare och som dokumenterar resehistorik. 

– Dessutom undviker vi helt resor till Kina och begränsar vårt resande överlag. Vi tvättar och spritar händerna noga och ofta och vi stannar hemma om vi har förkylningssymptom. Ganska självklara saker egentligen, säger Susanna Fagring. 

Hittills har byrån inte heller sett några förändrade planer hos kunderna. 

– Men eftersom Kina är en oerhört stor och viktig marknad för många av våra kunder så kommer virusets utveckling de närmaste veckorna vara avgörande för hur och i vilken utsträckning vi och våra kunder kommer påverkas. Men jag skulle säga att samma princip gäller för många länder och företag i världen, inte bara Singapore. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.