Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Så går det för Miltton efter uppköpet av House of Friends

Publicerad: 21 Augusti 2020, 08:42

Billy McCormac har tidigare arbetat på Prime och Fastighetsägarna Stockholm.

Investeringar och omstruktureringar ledde till ett sämre resultat än föregående år för Miltton Sweden. Samtidigt gör man sig redo för att ta en starkare position på den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

MilttonMiltton Labs

Drygt två år har gått sedan den finländska Miltton-gruppen köpte den svenska reklam- och varumärkesbyrån House of Friends för 60 miljoner kronor, och slog ihop sina byråer i Sverige till en. Numera går kommunikationshuset under namnet Miltton Sverige, och samlar cirka 80 specialister inom public relations, public affairs, digital design, AI, Martech, CRM, branding och analys. 

Nu visar bokslut för 2019 hur det gått för Milttons första år efter samgåendet med House of Friends. Enligt siffror för koncernen, som vd:n Billy McCormac delar med sig av, lämnar man ett positivt år bakom sig. 

Under 2019 hade House of Friends-koncernen en omsättning på 94,5 miljoner kronor, varav 70,8 miljoner kronor i byråintäkt. Resultat före skatt landade på 3,9 miljoner kronor. Det ger en vinstmarginal i koncernen på 5 procent. 

– 2019 blev ett år av investeringar och omstruktureringar, och med en tydlig satsning att ställa om verksamheten till att bli helintegrerad i Miltton Group. För Miltton Sweden AB (tidigare House of Friends AB) innebar detta att såväl omsättning, byråintäkt och resultat försämrades jämfört med föregående år, men investeringarna ledde till ett starkare och bredare erbjudande, med ambitionen att långsiktigt också stärka gruppens position på den svenska marknaden, skriver Billy McCormac i en kommentar till Resumé. 

Miltton Communications omsatte i sin tur 21 miljoner kronor under året, varav 14,3 miljoner kronor var byråintäkt. Resultatet blev dock negativt, och man gjorde under året en förlust på -354 000 kronor. 

– Även för Miltton Communications AB (tidigare Miltton Labs AB) blev 2019 ett år av att integreras i en större svensk verksamhet, vilket hade en negativ effekt på bolagets resultat.

I bokslutet för Miltton Labs vädras en oro över coronapandemin, som man bedömer kommer att påverka affärerna. Bland kundbasen finns både bolag som drabbas hårt och lite av pandemins följder.  

”För att kunna hantera ett eventuellt uppkommande intäktsbortfall till följd av COVID-19 planeras och förbereds en rad åtgärder på kostnadssidan, för att snabbt kunna sättas in om så skulle bli nödvändigt. I detta arbete utvärderas samtliga kostnadsslag och bolaget utvärderar också och förbereder ett eventuellt deltagande i samtliga de stödpaket som presenterats av statsmakten”, skriver styrelsen i årsredovisningen. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

MilttonMiltton Labs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.