Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Så går det för Nyheter365

Publicerad: 22 Juli 2020, 06:57

Jonna Säll är vd på Nyheter365.

En ändrad Facebook-algoritm fick intäkterna att sjunka för viralsajten Newsner, som ägs av contentbyrån Nyheter365. Samtidigt ökar lönsamheten per kampanj hos bolaget, enligt en färsk årsredovisning.


Ämnen i artikeln:

Nyheter365

Contentbyrån Nyheter365 grundades 2012 och har rönt stor framgång med sina virala inlägg på Facebook via nyhetssajten Newsner. Men en majoritet av bolagets intäkter kommer från det andra intäktsbenet: verksamheten kring nativeannonser, eller redaktionell marknadsföring. 

2017 köptes Nyheter365 upp av Mediaplanet och bolaget har i dag verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Tyskland och USA. 

Intäkterna fortsätter att växa. Under fjolåret ökade Nyheter365 sin nettoomsättning med drygt 19 miljoner kronor jämfört med året innan, baserat på intäkterna från alla sju marknader. Totalt omsatte man 168,8 miljoner kronor. Omsättningen i den svenska verksamheten landar på 102,7 miljoner kronor. Vinsten (EBIT) för alla sju marknader landar på 11,3 miljoner kronor. 

”Under 2019 har nettoomsättning från den redaktionella marknadsföringen minskat genom marginalfokus på kampanjerna. Lönsamheten per kampanj har under 2019 ökat utan behov av nyanställningar”, skriver Nyheter365 i sin förvaltningsberättelse. 

Av de två verksamhetsgrenarna ligger tyngden på nativeannonserna. Härifrån har Nyheter365 dragit in 74 miljoner kronor i den svenska verksamheten, medan intäkterna för den virala journalistiken landar på 28,5 miljoner kronor. Intäkterna i den sistnämnda kategorin har sjunkit till följd av att Facebook ändrade sin algoritm i början av året, vilket inneburit en nedgång i trafik och intäkter. 

”Efterfrågan på bolagets tjänster är fortsatt god och såväl intäkter. Dock har den senaste utvecklingen av spridningen av coronaviruset Covid-19 gjort att det för närvarande är mycket svårt att avgöra vilka konsekvenser det kommer att få, på kort och lång sikt, för marknaden och för bolaget”, skriver bolaget i verksamhetsberättelsen. 

2020 ser ut att bli ett ännu bättre år för bolaget, som redan under det första halvåret har dragit in 147 miljoner kronor. Fortsätter utvecklingen i denna riktning lär Nyheter365 fördubbla sin nettoomsättning. 

- Det är otroligt kul att det går så himla bra, speciellt i dessa tuffa tider. Anledningen till vår tillväxt är att vi successivt jobbat med den plan som vi satte när jag tog över som vd. Vi har fått bättre marginaler på våra kampanjer på byråsidan, alla göra ett toppenjobb så kunderna är nöjda och förlänger kampanjerna, säger Jonna Säll, vd Nyheter365. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nyheter365

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.