Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Så går det för Ruth

Publicerad: 27 Juli 2020, 06:54

Reklambyrån Ruth ökar både omsättning och vinst. Samtidigt gör man sig beredda på förändrade tider till följd av coronapandemin.


Ämnen i artikeln:

Ruth

Den Stockholmsbaserade reklambyrån Ruth grundades 1999 och har under åren haft kunder som Volkswagen, Läkare Utan Gränser och Dagens industri. 

Nyligen annonserade bolaget att de påbörjat en stor förändring – Ruth ställer om till att bli en renodlad strategi- och idédriven byrå. I samband med det lägger byrån ned sin produktionsavdelning och tio anställda får lämna bolaget. Räknat på det senaste bokslutet innebär det att Ruth nu har nio anställda. 

Nu vittnar ett färskt bokslut om hur fjolåret gick. Omsättningen ökar, och växer från 27,3 miljoner kronor till 30,9 miljoner kronor 2019. Vinsten ökar likaså, från 3,9 miljoner kronor, till 5,7 miljoner kronor 2019. 

Det råder dock osäkerhet kring hur det nuvarande verksamhetsåret kommer att utvecklas, till följd av coronapandemin. 

”Den pågående coronapandemin har påverkat Ruths uppdragsgivare i hög utsträckning. Detta har påskyndat byråns omställning mot att i huvudsak erbjuda tjänster inom idé och strategi. Med det justerade erbjudandet är vi övertygade om att vi kommer skapa ännu större nytta för våra uppdragsgivare”, skriver Ruth i sin verksamhetsberättelse. 

Under 2020 kommer ägandet avslutas i Baltasar kommunikation. Byrån grundades 2016 i samarbete med Ruth, med målet att utmana gamla sanningar om CRM-marknadsföring. Baltasar kommunikation har ökat omsättningen för varje år, och 2019 landar den på 5,9 miljoner kronor. Vinsten är dock fortfarande blygsam, och landar på 436 000 kronor. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ruth

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.