Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Så gick första året för Frank Digital

Publicerad: 3 maj 2021, 07:53

Jesper Pålsson är medgrundare och vd på Frank Digital.

Trots pandemin slår den nystartade byrån sina egna förväntningar.


Ämnen i artikeln:

Jesper PålssonFrank Digital

Frank Digital är den tidigare Acne-vd:n Jesper Pålssons satsning efter att reklambyrån Made by Forest lades ner kort efter starten. Den nya byrån, som startades upp 2019, beskrivs som en hybrid mellan ett it-konsultbolag och en digitalbyrå. Intäkterna kommer från tjänster och lösningar inom strategi, konsultation och utveckling inom it, digitalt, marknadsföring och e-handel. 

Läs mer: Tidigare Acne-vd:n startar nytt efter misslyckandet – här är hans viktigaste lärdomar 

Nu stänger bolaget sitt första verksamhetsår. Resumé har tagit del av de preliminära siffrorna. 

Mellan det förlängda räkenskapsåret, som sträcker sig från augusti 2019 till slutet av 2020, står det klart att intäkterna skrivs åttasiffrigt. Nettoomsättningen landar på 10,9 miljoner kronor, och rörelseresultatet blir 1,8 Mkr. 

– Vi slog vår projektion med råge och har sett en bra tillväxt. Vi siktade på att vara tio personer slutet av året, men var nu 14 personer, säger Jesper Pålsson. 

Vd:n beskriver det som en bra start för byrån, särskilt med pandemin i åtanke. Affärsklimatet är mer nervöst och Frank Digital har till följd av detta tappat bokade kunder och projekt. Beställare har fokuserat mer på kortsiktiga resultat. 

– Det positiva för oss har väl varit en påskyndad digital transformation. Vi försöker placera oss som experter på produkt och kommunikation, så att vi kan hjälpa varumärken med hela digitala kundresan. 

Frank Digital fortsätter arbeta enligt den plan som stakades ut redan innan pandemin. Jesper Pålsson ser ljust på det pågående andra räkenskapsåret. 

– Personligen tror jag att vi kommer få se en konjunkturuppgång i höst. Spenderar-byxorna kommer åka på. Sedan kanske det blir en backlash under 2022. Jag antar att någonstans måste alla pengar som som pungats ut på Corona-stöd hämtas in. Jag ser framför mig att det kommer en del åtgärder från världens statsmakter. 

Bland Frank Digitals kunder finns bland andra Ikea, Electrolux och Adobe. 

Frank Digital

Preliminära siffror för det förlängda räkenskapsåret 2019-08-12 till 2020-12-31. 

 

Nettoomsättning: 10,9 Mkr

Rörelseresultat: 1,8 Mkr 

Soliditet: 25%

Medelantal anställda: 13 

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.