Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Så gick Oakwood innan uppköpet – rejäl vinstökning

Publicerad: 2 mars 2021, 09:44

Izabel Östgren, vice vd & Sebastian Broms vd Oakwood Creative.

Den digitala designbyrån Oakwood Creative blev nyligen en del The North Alliance (NoA) och uppgick för några veckor sedan i det nya området NoA Ignite. Årsredovisningen för 2019/2020 visar ett ordentligt vinstlyft.


Ämnen i artikeln:

OakwoodNorth Alliance

Det har gått en månad sedan NoA presenterade sitt förvärv av UX/ecommerce-byrån Oakwood Creative. Några veckor senare meddelade koncernen att byrån uppgår i NoA Ignite tillsammans med bland annat Making Waves.

Den färska årsredovisningen sträcker sig över pandemin fram till den sista juni 2020 och visar på fortsatt tillväxt för Oakwood Creative. Omsättningen ökar något till 23,4 mkr (22,6).  Mer iögonfallande är vinstutvecklingen där rörelseresultatet (EBIT) växer med 30 procent till 7,2 mkr (5,5). Det ger en rörelsemarginal på över 30 procent. Noterbart är att en stor del av vinsten, sex miljoner kronor, delades ut till delägarna.

Enligt verksamhetsberättelsen är det framför allt den accelererade e-handeln under perioden som ligger bakom lyftet:   

”Bolaget har under året stärkt sin position inom e-handel för varumärken och har lyckats öka försäljningen inom segmentet.”

Medeltalet anställda ökade med en person 19 (18).

Under 2020 inledde byrån samarbeten med bland annat 24Storage och Lexington. Byrån jobbar sedan tidigare med kunder som Gina Tricot, Sniph, Fjällräven och Aco.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

OakwoodNorth Alliance

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.