Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Så har det gått för Nordic Morning under coronakrisen

Publicerad: 3 September 2020, 12:33

Finska Nordic Morning Group rapporterar siffror på koncernnivå för årets första sex månader. Den samlade nettoomsättningen minskade med 6,9 procent medan vinsten förbättrades. Intäktstappet under pandemin har varit större i Sverige än i Finland.


Ämnen i artikeln:

Nordic Morning

Det har gått tre år sedan kommunikationskoncernen Nordic Morning Group, som helägs av finska staten, samlade sina 12 bolag i Finland och Sverige under ett varumärke. I ett pressmeddelande under onsdagen kommunicerade ledningen utvecklingen under första halvåret 2020, som så klart präglades av coronapandemin.

Nordic Morning Group rapporterar en konsoliderad nettoomsättning på 404 miljoner kronor (435 mkr) för de första sex månaderna 2020. Nettoomsättningen för verksamheterna i Finland var 281 mkr (284) och nettoomsättningen i Sverige minskar med 17 procent till 125 mkr (151). Att nettoomsättningen sjunker backar beror till stor del på effekterna av COVID-19-pandemin.

Koncernens rörelseresultat ökade med 33 procent till 4,1 miljoner kronor (3).

I affärsområdet Nordic Morning, där byråverksamheten ingår, uppgick nettoomsättningen till 161 mkr (228)  rörelseresultat förbättrades till -1 mkr (-4,1).

I pressmeddelandet skriver koncernen att: ”Nordic Morning Groups erbjudande med ett datadriven affärsomställning och digitala tjänster har visat sig väl positionerad för att möta de omvälvande förändringarna under 2020”

Det optimistiska budskapet återspeglas även i ett uttalande från Nordic Morning Groups vd Anne Årneby:  

– Hela kommunikationsindustrin vacklar, men på Nordic Morning Group ser vi våra långsiktiga strategier utvecklas i linje med efterfrågan på digital marknadsföring och kommunikationstjänster. Att nettoomsättningen minskar är inte ett varnande tecken utan snarare en indikation på att vi är på rätt väg i en tid då våra konkurrenter står inför mycket större svårigheter på grund av pandemin.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nordic Morning

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.