Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Så har Mindmakers påverkats av pandemiåret: ”En brokig period”

Publicerad: 5 juli 2021, 13:01

Joachim Berntzon, vd på Mindmakers.

Mindmakers ser en viss nedgång i omsättning och gör 2020 ett minusresultat. Under året flyttades dessutom verksamheten över till en annan byrå, på grund av allt fler gränsöverskridande uppdrag.


Ämnen i artikeln:

PRBokslut

PR-byrån Mindmakers är en del av BB Comm group, som har byråer inom event, reklam och PR. Förutom Mindmakers ingår Wonderland, Social minds och Berntzon Bylund. Joachim Berntzon är vd för Mindmakers, Berntzon Bylund och BB Comm group.

– 2020 var ett utmanande år i och med coronan. Mindmakers är ofta en del av större uppdrag där man gör reklam och event också. PR-delen har varit hyfsat intakt under 2020, men totalintäkten för våra fyra byråer minskade 20 procent, säger han. 

Under 2020 hade Mindmakers en omsättning på 6 miljoner kronor, en minskning från 2019 då omsättningen låg på 6,9 miljoner. 

LÄS MER: Nätverkskartan 2021 – så ser ägandet ut för Sveriges byråer 

Rörelseresultatet för Mindmakers landade 2020 på minus 1,1 miljoner, i jämförelse med 2019 då man hamnade på minus 832 000 kronor.

I bokslutet kan man läsa att Mindmakers verksamhet i november 2020 tagits över av Berntzon Bylund AB. Anledningen till detta är dels för att underlätta administrationen, men också att uppdragen blir mer gränsöverskridande.

– De sista åren har vi jobbat mer integrerat mellan våra fyra varumärken och under 2020 började vi skruva till det ordentligt, säger Joachim Berntzon.

– Vi ser att gränsdragningarna mellan olika discipliner blir svårare att göra, och allt fler uppdragsgivare behöver både två och tre, ibland alla fyra, delar av BB comm group. Nu är alla under samma juridiska person och ekonomiska enhet, men varumärkena lever vidare för att förtydliga de olika disciplinernas särart och de roller som personalen har. 

Koncernen har gått med minusresultat på 2 miljoner kronor, men det oroar inte Joachim Berntzon.

– Det är en brokig period som vi har gått igenom, därför är det svårt att sammanfatta det koncist, det blir lite otydligt. Men det har vänt med kraft.

När pandemin börjar svalna något ser man att antalen uppdrag ökar. Man har nyligen inlett samarbeten med Circle K och Skruf, och Joachim Berntzon menar att det speciellt märks av en nytändning för eventdelen av BB Comm group, vilken sköts av eventbyrån Wonderland.

– I år är det eventdelen som ökar mest och där behöver vi faktiskt nyanställa nu, säger han.

LÄS MER: Så har relationen mellan pr-konsulterna och journalisterna förändrats 

Nyckeltal

Omsättning: 6 mkr (6,9 mkr)

Rörelseresultat: -1,1 mkr (-832 000 kronor)

Byråintäkt: 4 mkr (5,4 mkr)

Antal anställda: 5 (6)

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

PRBokslut

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.