Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Så klarade sig Perfect Fools genom pandemin: ”Nu kan vi börja lyfta blicken”

Publicerad: 5 maj 2021, 13:34

Perfect Fools tappade var fjärde krona i byråintäkt under 2020. Samtidigt vände bolaget till svarta siffror.


Ämnen i artikeln:

Perfect Fools

I den färska årsredovisningen för helåret 2020 minskade Perfect Fools byråintäkten med 26 procent till 28 miljoner kronor (38 mkr). Omsättningen backade med tio miljoner kronor till 38 miljoner kronor (48 mkr). Rörelseresultatet landar på 691 000 kronor (-87 tkr). Medeltalet anställda minskade med fem tjänster till 34 (39).

”Pandemin skapade framför allt osäkerhet, både kring vilket budskap man skulle kommunicera och i vilken kommunikationskanal vilket innebar att många kunder pausade sina aktiviteter och kampanjer under våren. Därutöver såg många en lågkonjunktur i kölvattnet av pandemin och bromsade därav marknadsföringsinvesteringama då dessa rörliga kostnader enkelt kan kapas”, skriver bolaget i årsredovisningen.

Perfect Fools korttidspermitterade sin personal till 20 procent från det att stödet infördes i april och under resten av 2020. Det hindrade byrån från att säga upp personal.

– Liksom de allra flesta i branschen har det varit ett kämpigt år, beroende på vilka branscher ens uppdragsgivare verkar i. Jag är väldigt glad över att vi inte har behövt säga upp folk och dessutom prestera svarta siffror, säger byråns vd Ann Ystén som berättar att byrån gjorde analysen att pandemin har en temporär påverkan på branschen.

– Vi märker av att new business börjar komma i gång, även om det fortfarande är lite avvaktande.

Under strategichefen Tobias Brandt, som rekryterades under fjolåret blir 2021 ett år för att utveckla erbjudandet.

– Efter att ha präglats mycket av osäkerheten på marknaden och bara tänka här och nu kan vi nu börja lyfta blicken. Jag har ändå stor tillförsikt inför framtiden.

I vilken riktning vill ni utveckla erbjudandet?
– Jag får återkomma om det.

Under 2020 tog Perfect Fools in Red Bull som ny kund. Vid sidan av detta har byrån utfört en rad projekt för kunder där byrån inte är lead agency för att täcka upp intäktsbortfallet. På intäktssidan tappade byrån mest under Q2. I augusti brann Polarbröds bageri ned vilket gjorde att all produktion stoppades, ett exempel på projekt som har stoppats under pandemiåret.

– Fjolåret blev lite av ett test för många byråers kulturer och jag är verkligen stolt över medarbetarnas leveranser under en tung period, avslutar Ann Ystén. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Perfect Fools

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.