Byråer
Så såg andra kvartalet ut för IPG
Publicerad: 25 juli 2022, 07:46
IPG ser något mindre marginaler när andra kvartalet sammanfattas.
Omsättningen för Interpublic Group, som består av FCB, IPG Mediabrands, McCann Worldgroup, MullenLowe Group och Marketing Specialists, landade under andra kvartalet på 2,7 miljarder dollar, morsvarande omkring 27,5 miljarder kronor. Omsättningen för samma period 2021 var 2,5 miljarder dollar.
Rörelseresultatet minskar dock och blir 370 miljoner dollar (406 mnd) och även rörelsemarginalen minskar, från 17,9 procent till 15,6 procent.
Den organiska tillväxten för IPG landar på 7,9 procent, och IPG spår att helåret 2022 kommer se en total organisk tillväxt på 6,5 procent. I USA, som utgör 66 procent av IPG:s verksamhet, ökade den organiska nettoomsättningen med 8,3 procent. I Storbritannien var motsvarande ökning 4,4 procent, och Asien och Stilla havsområdet var 4,8 procent.
Nyckeltal Q2 2022 (Q2 2021)
Omsättning: 2 736 miljoner dollar (2 510 mnd)
Rörelseresultat (EBITA): 370,2 mnd (406 mnd)
Rörelsemarginal: 15,6 procent (17,9 procent)
Organisk tillväxt: 7,9 procent
LÄS OCKSÅ:
Omnicom presenterar kvartalsresultat
Publicis ser tillväxt på nästan 20 procent – här är halvårsresultaten