Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Så ska Gotlandsbyråerna ta sig igenom Almedalensmällen: ”Det är katastrof”

Publicerad: 2 Juli 2020, 14:29

Edvin Holm och Patrik Björkander, art director respektive vd på Knak, och Emil Daun, vd på Outhouse Graviz & Kusinerna.

Gotland förlorar intäkter på en kvarts miljard av den inställda Almedalsveckan. Det under pågående coronapandemi, som redan satt det gotländska näringslivet under hård press. På plats i Visby träffar Resumé Gotlandsbyråerna Knak och Outhouse Graviz & Kusinerna för att ta reda på hur de påverkats av turbulensen.


Ämnen i artikeln:

AlmedalsveckanGotlandGraviz

I början av april kom beskedet: Det blir ingen politikervecka i Visby 2020. Ett väntat beslut då coronapandemin i princip lamslagit alla fysiska event och allt resande under hela våren. Men det skapade en ännu tuffare situation för näringslivet på Gotland som redan var under hård press av uteblivna turister. Almedalsveckan är vanligtvis en riktig kassako för Sveriges största ö. Enligt Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan, förlorar Gotland 250 miljoner kronor på beslutet. 

– Det har varit en annorlunda vår. Väldigt märkligt. Och ganska tyst i telefonen, sade hon till SvD tidigare i veckan. 

Almedalens vara eller icke vare diskuterades dock redan innan pandemin. I början av juni kunde Resumé avslöja hur riksdagspartierna gemensamt kräver att politikerveckan i Visby tidigareläggs och halveras från åtta till fyra dagar. Lena Rådström Baastad, Socialdemokraternas partisekreterare, pekade på den höga prisnivån samt att det varit svårt att hålla uppe intresset under en hel vecka. 

Partierna på Gotland är dock överens om att det inte blir några förändringar under nuvarande mandatperiod och att Almedalsveckan kommer löpa under åtta dagar fram till 2022. 

LÄS MER: Mörka moln över Almedalen

På plats i ett tomt Visby, som vanligtvis skulle bubblat av mingel, politik och kommers, träffar Resumé Gotlandsbyråerna Knak och Outhouse Graviz & Kusinerna. Samma vecka förra året hade det varit svårt att klämma in ett möte då kalendern sannolikt varit fullspäckat av Almedalenrelaterade uppdrag. I år är läget diametralt annorlunda. 

– Katastrof skulle jag säga. Almedalen är superviktigt både för Gotland och för oss som byrå. Vi jobbar mycket med att sätta strategier för vad och hur Almedalen ska kommuniceras men också hela vägen ut till produktion. Det här har normalt varit vår högtid, säger Emil Daun, vd på Outhouse Graviz & Kusinerna.

Byrån har till viss del permitterat personalen och tappade Region Gotland i vintras. Kunden utgjorde då 50 procent av byråns beläggning. Men trots corona och uteblivna Almedalen har man fyllt på med nya kunder som kompenserar för tappet och mer därtill. Emil Daun tror att Almedalsveckan, för att bli intressant framöver, kommer att bli mer ämnesbaserat för respektive dag i stället för att vara uppdelad utifrån partier. Men han ser dystert på den närmaste framtiden för näringslivet i Visby.

– Precis som andra semesterorter är vi beroende av pengarna under säsong. Turistbranschen och semesterrelaterade näringarna består av ganska olönsamma bolag. Extremt många, även bra restauranger, kommer gå i konkurs till vintern. Det blir en riktig slakt, så illa tror jag att det är, säger han.

Knak vann upphandlingen för Region Gotland i januari. Men strax därpå kom corona. 

– Vi har inte riktigt landat i vad samarbetet innebär för oss ännu eftersom corona kom och ställde till det, men det är roligt att komma in genom dörrarna på en sådan organisation, säger Patrik Björkander, vd på Knak.

Byrån säger sig ha märkt av att mer och mer börjar rulla på igen efter en vår av indragna marknadsbudgetar. Vad gäller Almedalens påverkan på Visbys näringsliv får vi se.

– Det är klart att det kommer bli en jättesmäll för vissa, särskilt turistnäringen, som vi vanliga fall har all time high nu. Vi kommer ha facit i höst. Vår bransch, liksom för det lokala näringslivet här i Visby, kommer man behöva ställa om sitt erbjudande likt en schweizisk armékniv, säger Edvin Holm, art director på Knak.

Se båda intervjuerna här:

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

AlmedalsveckanGotlandGraviz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.