Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Så ska hon göra ”Tusse” till ett långsiktigt varumärke

Publicerad: 19 Mars 2021, 14:20

Foto: Sören Andersson / Henrik Montgomery

Med Tousin ”Tusse” Chiza som första kund fick Tanja Tabrizians nystartade pr-byrå en flygande start. Nu gäller det att sikta på det långa loppet, både för Melodifestival-vinnaren och för Tanja Tabrizian.


I lördags tog Tousin ”Tusse” Chiza hem Melodifestivalen i storslagen stil. Efter att juryns röster räknats var det jämt mellan Tusses bidrag ”Voices” och Eric Saades ”Every minute” men när publiken fått säga sitt rådde det inget snack. Med 2 964 269 röster, vilket i sig var ett rekord, blev segern jordskredsartad.

Med i bakgrunden för det hela fanns Tusses manager Tanja Tabrizian, som nyligen startade upp den egna verksamheten Tabrizian PR & Management. Samarbetet med Tusse gäller visserligen management, men det är inom person-pr som Tanja Tabrizian ser konsultverksamhetens framtid. Sin bakgrund inom medie- och nöjesbranschen, bland annat som flerårig pressansvarig för Idol, kan ge en ledtråd om var det är hon kan tänkas hitta nya kunder. Det var genom Idol hon träffade Mello-vinnaren. För två år sedan tog sig ”Tusse” till semifinal i TV4:s långkörare och de två har sedan dess hållit kontakten. Efter att ha träffats några veckor innan Melodifestivalen-finalen beslutade de sig för att börja jobba ihop.

– Vi ser på saker och ting på ett liknande sätt, säger Tanja Tabrizian. Han är redan en stjärna men vi ska tillsammans jobba för att han ska växa ut till en egen galax. Det är många vägval och erbjudanden man måste sortera igenom.

Den gångna veckan beskriver hon som en blandning av ”eufori, glädjetårar och själslig konfetti”. Huvudpersonen själv tappade dock rösten och fick efter att ha medverkat i SVT:s Morgonsoffan ställa in alla medieframträdanden för att spara på stämbanden. Tanja Tabrizian säger att det framöver gäller att hålla rak styrkurs efter två parallella spår, både framträdandet i Eurovision och det mer långsiktiga arbetet. Många är de artister som rönt framgångar i Melodifestivalen eller olika talangtävlingar för ett par år senare ha försvunnit helt ur allmänhetens medvetande.

– Att klara av att köra och hålla fart i två spår samtidigt tror jag är otroligt viktigt oavsett vilken bransch man verkar inom, säger Tanja Tabrizian.

Själv upplever hon, inte minst inom musiken, att person-pr och byggnationen av ett personligt varumärke blir allt viktigare. När artisten och låtskrivaren Mauro Scocco, som hade sin storhetstid under musikbranschens guldår, nyligen gästade Tomas Andersson Wijs podcast ”Hundåren” berättade han att många i dag ser musiken, tidigare själva kärnan, som en plattform att göra annat utifrån. Det är på annat håll pengarna kommer in, och då blir det personliga varumärket centralt på ett annat sätt än tidigare. Tanja Tabrizian blickar mycket mot USA som hon menar ligger långt före Sverige när det kommer till personliga varumärken. När hon för 15 år sedan började i kommunikationsbranschen upplevde många att den typen av arbetet var något ”fult”.

– Många ville inte se sig själva som en produkt. För mig får man kalla det vad man vill men både själva skapandet och vem man är vid sidan av sänder signaler. De två måste harmoniera med varandra, annars riskerar man att tappa i förtroende, säger Tanja Tabrizian. 

Vad det betyder för hennes nystartade verksamhet att den första klienten är en av Mediesveriges just nu mest jagade säger hon att hon inte funderar så mycket kring. Andra kunder är på plats, både från nöjesbransch och näringsliv, men vilka det rör sig om vill Tanja Tabrizian inte avslöja. Framöver vill hon fortsätta hålla en tajt kundlista för att kunna engagera sig i projekten ordentligt.

– Nyckeln till att lyckas är att ha fullt engagemang i var och en av mina uppdragsgivare. Alla som jobbar med mig ska känna sig sedda, därför siktar jag på färre men längre samarbeten.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.