Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Så ska nya byråchefen vända Drama Queens ekonomiska motvind

Publicerad: 10 Mars 2020, 08:36

Nya vd:n Morten Haargaard tillsammans med kreativa chefen John Lagerqvist.

För stora overheadkostnader ledde till att Drama Queen för två år sedan tvingades till en kontrollbalansräkning och ett kraftigt aktieägartillskott. Nya byråchefen Morten Haargard berättar för Resumé om att siffrorna för 2019 ser bättre ut och att de inte planerar några ytterligare nedskärningar.


Ämnen i artikeln:

BokslutDrama QueenFamily Business

Morten Haargaard, tidigare business director på Apegroup, tar över som ny byråchef på kommunikationsbyrån Drama queen. Han kommer att driva bolaget i både Stockholm och Köpenhamn. Marten Haargaard tar över efter Ilona Kangas som lämnar bolaget. Framöver kommer han att driva verksamheten tillsammans med creative directorn och ägaren John Lagerqvist.

Förändringen kommer efter att Drama queen, tidigare Satumaa family business, under flera år brottats med röda siffror. 2018 tvingades bolaget att upprätta en kontrollbalansräkning, en kontrollbalansräkning som visade att aktiekapitalet i bolaget var förbrukat. Följden blev att ägarna gjorde ett aktieägartillskott på sju miljoner kronor.

Enligt ett pressmeddelande har bolaget, som har verksamhet i Finland, Danmark och Sverige, haft höga overheadkostnader samtidigt som ”affären inte skötts på ett tillfredsställande sätt”. Att affären inte skötts består enligt bolaget själva att kostnaderna varit för stora. Enligt det senast tillgängliga bokslutet, från 2018, redovisar byrån ett rörelseresultat på minus sju miljoner kronor på en omsättning om 18,7 miljoner kronor. Både 2016 och 2017 redovisade bolaget en förlust på 2,3 miljoner kronor. Mellan 2010 och 2015 omsatte byrån mellan 28 och 35 miljoner kronor. Enligt byrån själva vände den vikande trenden under 2019.

– Då John och jag hade ett starkt partnerskap från vår tid inom DDB för många år sedan, har jag så klart hängt med i bolagets utveckling. Men som tiderna har ändrats så har bolaget inte hängt med i den utveckling som krävs. Kreativitet och resultatskapande kommunikation har alltid varit kärnan i erbjudandet, men detta betyder något annat i dag än det gjorde för 10 år sedan. Min ambition är att modernisera byrån, sättet vi jobbar på och vad vi levererar, säger Morten Haargaard i ett pressmeddelande.

Byrån hette från början Family business men bytte i samband med fusionen med den finska byrån Satumaa namn till Satumaa family business. För två år sedan bytte byrån återigen namn, till Drama queen.

– Jag har återkommit som ledare till byrån, och rätt snabbt ser man att affären har varit osund, även om den kreativa leveransen för kunderna, och ambitionen, alltid varit hög på byrån. Att återförenas med Morten känns otroligt kul, för jag vet att både kundens och vår affär, kommer att utvecklas. Han är en oerhört innovativ kraft och kommer att utmana vår produkt i allmänhet, och retail i synnerhet, fortsätter John Lagerqvist.

Morten Haargaard berättar att man sedan det tunga ekonomiska året 2018 sparat in pengar på bland annat personal och lokaler. Han menar att man under 2018 gjorde en del felrekryteringar vilket påverkade resultatet negativt. Enligt preliminära siffror för 2019 ser bolaget ut att landa runt break even.

– Vi har under 2019 och i början av 2020 ett fokus på byråns resultat och där är kostnadsbilden självklart en del, men det är intäktssidan som vi har fokuserat på, skriver han i ett mejl till Resumé och fortsätter: 

– En del av de förändringar som kommer ske direkt är att se hur vi inom gruppen kan använda resurser mer effektivt, så vi inte behöver anställa eller lösa projekt genom frilans som är bra i relation till flexibilitet men som minskar byråns resultat. 

I dagsläget säger han att det inte är aktuellt med ytterligare nedskärningar. Han berättar även att det aktieägartillskott på sju miljoner kronor som sköts till under 2018 inte följts av några ytterligare tillskott. Enligt honom är det heller inte aktuellt med några ytterligare tillskott. 

Framöver kommer Drama queen att jobba efter ett sprintbaserat arbetssätt och närmre kunderna. 

– I grunden har byrån i Sverige sett likadan ut de senaste tio åren i Sverige. Det finns sätt att jobba som är tydligare kopplat till de förändringar som kunderna också upplever, som vi kommer att implementera och som jag, med framgång har gjort i andra sammanhang, säger Morten Haargaard.

Drama queen jobbar bland annat med L'Lóreal, Fazer, Carlsberg, The Absolut Company och Pernod Ricard.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.