Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Så väljer du rätt influencer

Publicerad: 12 Oktober 2016, 15:16

Svenska influencers.

Foto: Andreas Elgstrand

Influencer marketing har exploderat. Men hur ska du tänka vid rekryteringen av influencers och nätverk? Och vilka krav kan man ställa?


Ämnen i artikeln:

VolontaireMindshareInfluencer marketingByråval

Dagens kändisar bygger upp sina varumärken i sociala medier. Och företag vill vara där för att nå en aktiv publik. Influencer marketing får automatiskt en större del i reklam-Sverige.

Nätverk som United Influencers, Splay och Cube arbetar flitigt och daglig kontakt med varumärken, pr-byråer och mediebyråer.

På mediebyrån Mindshare har man stenkoll på begreppet och har arbetat med det länge.

– Vi väljer ut specifika profiler, ibland i direktkontakt med profilen, ibland med agenterna och ibland i samarbete med influencer-nätverken. Det finns en mängd olika nischer och plattformar att ta hänsyn till, säger Pontus Larsson, digital strateg på Mindshare.

Det absolut viktigaste är trovärdigheten.

– Det är inget problem om jag som privatperson älskar både NK och Åhléns. Problemet är om jag får betalt för att ”älska” NK ena veckan och Åhléns nästa vecka, det blir sällan bra och sådant genomskådas. Kan man jobba långsiktigt med profilerna är mycket vunnet och den typen av problem uppstår då sällan.

Kortsiktiga samarbeten är i dag ett branschproblem.

– Det finns profiler som inte vill jobba med varumärken, men som gör det ändå. Arvodena är hutlösa. Vi måste fundera på vad vi gör och vad det ger för effekt. Att till exempel samarbeta med en fitnessprofil som har 40 procent av sin följarskara utanför Sverige och över en tredjedel av inläggen är köpta samarbeten. Kommer vi att kunna förflytta ett varumärke med det förutsättningarna?

I veckan sattes influencer marketing på sin spets, efter sångerskan Little Jinders utspel mot samarbetspartnern H&M på Instagram. Little Jinder hade bland annat publicerat ett sponsrat Instagram-inlägg där hon hyllar H&M:s senaste kampanj "Ladylike", samtidigt som hon i en kommentar sågade arbetsklimatet i företagets fabriker.

Går det ens att undvika?
– Man kan minimera riskerna genom att känna de influencers man jobbar med. Det gäller att ha en god fingertoppskänsla, förstå kundens produkt och utmaningar och även försöka göra sin research kring de influencers man har att göra med.  Som företag lånar du ut ditt varumärke till influencers och det är deras uppgift att tolka varumärket. Det handlar mycket om klassisk pr, säger Pontus Larsson.

Volontaire är en av de reklambyråer som nosat på trenden och samarbetat med ett flertal influencers. Byrån har själva hittat influencers till kampanjer, som till exempel youtubern Therese Lindgren, för ”Therese testar teknik” med Teknikföretagen. Resumé Insikt Kommunikation gjorde nyligen ett minicase på konceptet.

– Vi tittade på vilken influencer som vi ville jobba med och sålde in själva idén. All kontakt gick sedan via nätverket United Screens, berättar Sara Ekholm, planner på Volontaire.

Samma sak gällde vid kampanjen Klämkalendern för Bonjour.

– Vi använde oss av 13 personer som vi kan kalla influencers för kalendern.

Vilka krav kan man ställa på influencers?
– Ett vanligt misstag är att glömma bort att influencers faktiskt är innehållsskapare. Ge dem en inspirerande brief, inte en kravlista.

Hur ska man utvärdera insatsen?
– Det beror ju helt på vad man har för mål med samarbetet. Med Therese Lindgren var målet att motbevisa den stereotypa bilden av hur en teknisk person ser ut och inspirera unga tjejer att prova på teknik, med ett direkt tilltal som inte gick via en tekniklärare. Och vi kan se att vi har nått det i kvalitén på innehållet hon har skapat, engagemanget i kommentarsfältet och i mängden visningar.

Kommer ni samarbeta mer med influencers-nätverk i framtiden?
– Absolut. Nästan alla influencers idag företräds av ett nätverk. Men influcencer-nätverken kommer behöva bli bättre på att överbrygga en genrationsklyfta. Många byråer har helt enkelt för dålig koll på vilka ungdomar lyssnar på och ser upp till i dag, säger Sara Ekholm och fortsätter:

– Jag tror att de influencer-nätverk som kommer växa mest är de som tar hand om sina influencers och lyckas sälja samarbeten med hög kvalité. Att använda till exempel Youtube som kanal handlar om att skapa innehåll som är så pass intressant att målgruppen själva vill ta del av innehållet, inte att vi köper annonser som avbryter det de egentligen vill titta på.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.