Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Skansen i upphandling: ”Behöver lägga en tydligare strategi framåt”

Publicerad: 18 maj 2022, 07:30

Den senaste tiden har Skansen haft Garbergs som byråpartner, ett samarbete som bland annat resulterat i 130 år av hantverk, där reklamen byggts upp på gamla hantverksmetoder. Sedan en dryg vecka är Skansen ute i upphandling för en kommunikationsbyrå.


Ämnen i artikeln:

GarbergsPitchUpphandlingSkansenNyheter

Yvonne Nordlind, marknadschef på Skansen, menar att det man nu behöver fokusera på att att samla ihop varumärket och jobba strategiskt. 

– Vi är absolut nöjda med samarbetet med Garbergs men vi jobbar även med andra kommunikationspartners, och byråer, inom olika delar av Skansen. Vi behöver nu samla ihop varumärket och lägga en tydligare kommunikationsstrategi framåt, det kommer att vara fokus för framtida byråsamarbeten, säger hon.

Vad letar ni efter i en byråpartner?
– Vi behöver en erfaren byrå som kan jobba med såväl marknadsföringskampanjer och varumärkesutveckling som insamlingsprojekt. Man får gärna ha en koppling till natur och kultur, det är ju lite unikt att vara både djurpark och museum vilket gör uppdraget väldigt brett. Den bredden ställer en del krav på byrån. Det är också viktigt att man förstår att Skansen är en stiftelse som finansierar sig själva vilket behöver avspeglas i kommunikationen på ett balanserat sätt, säger hon.

De senaste stora kampanjerna från Skansen har haft hantverket i fokus, men framåt kommer det även vävas in andra delar i Skansens uppdrag, som artskydd och annan forskning.

– Hantverk är en del av vårt DNA men Skansen är så mycket mer. Bland annat fokuserar vi på samarbeten för artbevarande frågor, Östersjön och arbetar nära olika forskningen för att verka utifrån en vetenskaplig grund. Vårt innehåll kan upplevas som spretigt och det behöver samlas ihop.

I upphandlingsdokumenten framgår det att avtalet är värt 1,5 miljoner kronor per år med en maximal avtalstid på fyra år. Timpriset som erbjuds är 1000 kronor i timmen exklusive moms, ett timpris som ligger i den lägre skalan. Det förklarar Yvonne Nordlind med att Skansen är en stiftelse.

– Vi har inte den största budgeten och det är en utmanande faktor. Men jag har en bakgrund i den ideella sektorn och vet att hittar man rätt partner kan man hitta bra vägar framåt. Det gäller att göra rätt saker utan att göra avkall på kvaliteten, vilket också kanske kan innebära att man får göra färre saker.

Bland kraven listar Skansen också ett strukturerat och systematiskt miljöarbete.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.