Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Snabbväxande byrå i rekonstruktion: ”Det finns en gräns för vad man kan betala för en lokal”

Publicerad: 29 Juli 2020, 09:15

I fjol prisades de för sin tillväxt, i år sätts den digitala marknadsföringsbyrån Socialview i rekonstruktion. Bakom ligger bland annat coronapandemin – och en för hög hyra. ”Vi hann inte komma ikapp med resultatet så som vi planerat”, säger vd:n Andreas Bengtsson.


Ämnen i artikeln:

Digital marknadsföring

Coronaepidemin har på kort tid ruskat om världsekonomin, likaså den svenska kommunikationsbranschen. Under våren har Resumé rapporterat om korttidspermitteringar, varsel, uppsägningar och i somliga fall konkurser. 

Den digitala marknadsföringsbyrån Socialview hör till ett av de bolag som påverkats drastiskt, och i juni tvingades bolaget att ansöka om en företagsrekonstruktion. 

– Vi är en relativt ung byrå, och flyttade 2018 upp till Stockholm från Kalmar. Den omlokaliseringen tog längre tid än vad vi trott, och vi hann inte komma ikapp med resultatet så som vi planerat. Det ledde till att vi hade ett underskott 2019. Sen 2020 kom corona, och det påverkade givetvis oss liksom många andra, säger vd:n Andreas Bengtsson

I ansökan om företagsrekonstruktionen framkommer att skulderna framför allt vuxit på grund av ett hyreskontrakt på Norrmalm där månadsavgiften inte stått i proportion till bolagets intäkter. Socialview jobbar dock hemifrån sedan coronakrisen nått Sverige, och letar just nu efter en ny och billigare lokal. Vd:n ser positivt på framtiden, och tror att bolaget kommer att ta sig starkt ur rekonstruktionen. 

– Verksamheten rullar på precis som vanligt, och vi är samma team som tidigare. Vi har planer på att rekrytera i slutet av året, och prognostiserar ett positivt resultat för 2020, säger Andreas Bengtsson.

Enligt ett borgenärssammanträde räknar Socialview med att omsätta mellan 11,5 till 12 miljoner kronor under 2020. Med de kostnadsbesparingar bolaget har genomfört räknar de med att göra en vinst på 700 000 kronor 2020. 

Socialview grundades 2014 i Kalmar och har uppvisat en så stark tillväxt att de 2019 räknades som ett av årets snabbast växande Gasellföretag av Dagens industri. Samma år tilldelades de priset Årets unga företagare i Stockholms stad av organisationen Företagarna. Enligt bolagets senast tillgängliga årsredovisning, från 2018, omsatte man 21 miljoner kronor och gjorde en vinst på dryga halvmiljonen. 

Under åren har man haft kunder som Skistar, Kjell & Company, Skånemejerier och Aimo.

– Eftersom vi bara var 19 och 20 år när vi startade, så har vi lärt oss otroligt mycket genom åren. Kontoret som vi har haft har varit otroligt, men det finns en gräns för vad man kan betala för en lokal, säger Andreas Bengtsson. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Digital marknadsföring

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.