Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Söderhavet vänder till förlust

Publicerad: 10 maj 2021, 11:54

Förra året tog Söderhavet fram en ny visuell identitet åt Svenska institutet.

Guldägg och Årets Byrå-vinsten har för Söderhavet ännu inte omvandlats till ekonomiska vinster.

Ämnen i artikeln:

SöderhavetBokslut

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


Rent tävlingsmässigt blev 2019/2020 ett framgångsrikt år för designbyrån Söderhavet. De prisades med ett guldägg i kategorin förpackningsdesign för sitt arbete för 59 Degrees och tog även hem utmärkelsen Årets byrå i kategorin ”Varumärke & design 7-25 MKR”.

När bokslutet för räkenskapsåret 2020, som sträcker sig mellan maj 2019 och april 2020, visar det dock sig att tävlingsframgångarna än så länge inte burit frukt. Man ska dock bära med sig att de sista två månaderna var de första på pandemin, en period då många byråer vittnade om pausade och uppskjutna uppdrag.

Omsättningen landade slutligen på 14,4 miljoner kronor, en minskning från föregående års 17,2. Under året vände byrån även en miljon kronor i vinst till en knapp miljon kronor i förlust. Förlusten gör att bolaget nu är nere på en soliditet på 12,3 procent, trots att man har ett ännu ej återbetalt aktieägartillskott på två miljoner kronor. Antalet anställda ökade från 15 till 16.

På kundsidan fick man bland annat in KPA Pension, Dice EA, TUI och Svenska filminstitutet.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev