Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Södra tornet har dubblat omsättningen de senaste två åren: ”Vi ser behov av ökad tillväxt”

Publicerad: 17 januari 2022, 10:22

De senaste två åren har Södra tornet ökat sin omsättning med 50 procent, och även resultatet ökar. Lina Edenfelt Holst är vd och berättar att det ser ut som att tillväxten kommer fortsätta. ”Med det sagt så växer vi inte bara för växandets skull”, säger hon.


Under det brutna räkenskapsåret 2020/2021, som löper från juli till juni, har Södra tornet gjort en omsättning på 14,4 miljoner, vilket är upp 18 procent sedan året innan (12,3 mkr) och ger en ökning på 51 procent över en tvåårsperiod. Även rörelseresultatet och byråintäkten har ökat, och landar på 2,9 respektive 11,6 miljoner kronor (2,3 mkr och 10 mkr). 

Ni har de senaste två åren ökat er omsättning. Hur kommer det sig?
– I grund och botten tror jag att det är för att vi värdesätter våra medarbetare lika mycket som våra kunder. Vi skapar kommunikation som vi tror på. Vi har också märkt att kunderna uppskattar stämningen hos oss, och känslan av att vi åstadkommer något tillsammans. Att vi kan göra skillnad tillsammans. Det gör att vi också kan känna stolthet tillsammans – en känsla man som kund så klart gärna återkommer till. Det ena ger det andra, säger Lina Edenfelt Holst, som blev vd för Södra tornet under 2021. 

Under 2021 har byrån tagit hem utmärkelsen ”Bästa arbetsgivare”, som delas ut i samband med Årets Byrå. Samt tagit hem Publishingpriset för kampanjen ”Smuggelhundarna” med Jordbruksverket.

– Publishingpriset är en fjäder i hatten. Smuggelhundarna är ett fint bevis på att det går att göra skillnad i samhället med kommunikation. Särskilt roligt känns det när en myndighet vågar sticka ut, och det lyckas. 

En annan myndighet som är kund hos Södra tornet är Folkhälsomyndigheten.

Sedan pandemin bröt ut har Folkhälsomyndigheten blivit allt synligare. De är också en av era största kunder. Hur har det arbetet gått?
– Det har varit otroligt spännande, och givande, att få jobba med deras kommunikation under pandemin. Här har vi fått utrymme att bidra med det som är vår allra största styrka – syftesdriven kommunikation. Vi har samarbetat tätt med myndigheten och fått möjlighet att både vara lyhörda, offensiva, snabbfotade, påhittiga och rådgivande. Det var så klart värdefullt att vi gjort flera stora kampanjer tillsammans redan innan pandemin bröt loss, vilket gjorde att vi hade en kort startsträcka. 

Hur ser siffrorna ut för nuvarande verksamhetsår (21/22), och vad har ni för finansiella målsättningar?
– Siffrorna ser mycket bra ut och vi ser ett tydligt behov av att rekrytera in nya talanger för att kunna hjälpa fler kunder att nå sina kommunikationsmål. Vi får just nu många och bra kundförfrågningar vilket leder till att vi ser ett behov av en ökad tillväxt. Självklart är detta något vi arbetar aktivt med, men med det sagt så växer vi inte bara för växandets skull utan för medarbetarna, kunderna och för allt vi vill åstadkomma för omvärlden.

Vilka kunder och projekt har varit viktigast för er under 2020–2021?
– För oss är alla kunder precis lika viktiga! Det är syftet och värderingarna som är grejen – att kunderna har samma värderingar som oss, med en vilja att göra gott. Det betyder också att vi är kräsna med vilka jobb vi tackar ja till. Vår drivkraft är att bidra till ett bättre samhälle. Vårt arbete och vår kommunikation ska gynna både kunden, medarbetaren och omvärlden.  

Nyckeltal 20/21 (19/20)

Omsättning: 14,4 mkr (12,3 mkr)

Rörelseresultat: 2,9 mkr (2,3 mkr)

Byråintäkt: 11,6 mkr (10 mkr)

Rörelsemarginal: 25 procent (18 procent)

Antal anställda: 13 (11)

Utdelning: 2,1 mkr

Soliditet: 65 procent (66 procent)

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.