Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Soliga dagar för Bloomy – fortsätter öka byråintäkten

Publicerad: 29 mars 2022, 09:29

Under 2021 presenterade Bloomy Ideas bland annat ett nytt koncept för Norrlands guld.

Utökat förtroende från befintliga kunder bakom Bloomy Ideas starka 2020/21.


Ämnen i artikeln:

NyheterBokslutBloomy Ideas

När Resumé i somras granskade Sveriges byråer stod det klart att reklambyrå-kategorin var den som tappat mest i lönsamhet. En byrå som går mot strömmen är Bloomy Ideas som nu lämnat in sitt bokslut för 2020/21. Siffrorna visar att Bloomy under året ökade sin byråintäkt från 15,6 till 16,7 miljoner kronor samtidigt som omsättningen steg från 27,6 till 36 miljoner kronor. Siffrorna ger en rörelsemarginal på byråintäkten på 20 procent, en procent starkare i jämförelse med 2019/20. Styrelsen beslutade även att dela ut 1,8 miljoner kronor till byråns aktieägare.

Antalet anställda var precis som föregående år elva personer.

I årsredovisningen skriver Bloomy-vd:n Pernilla af Klintberg att de ökade intäkterna kommer från större förtroende från befintliga kunder snarare än nya kundvinster. Med det sagt har de lagt ytterligare ett Spendrups-varumärke, vid sidan av Mariestad och Norrlands guld, till listan. 

”Vårt starka fäste bland snabbrörliga konsumentvaror har gynnat oss det senaste året. Utöver det har vi några riktigt stabila och konjunkturoberoende kunder. Summa summarum, vi stod oss bra genom pandemin även trots att vi även detta året blivit drabbade - framför allt genom att vi upplevt mindre rörlighet bland kunderna och därför har tillströmningen av nya kunder varit mindre än tidigare. Detta har såklart hämmat tillväxten.” skriver af Klintberg.

Vid sidan av Spendrups jobbar Bloomy Ideas även med KPA Pension, Svenska spel, Orkla foods, Umeå kommun och barnrättsorganisationen Ecpat.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterBokslutBloomy Ideas

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.