Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 26 Januari 2021, 09:12
I september lämnade Victor Ljungberg (vänster) rollen som vd, för att i stället bli strategisk rådgivare. Ny vd är Henrik Asmussen (till höger).
Foto: Press
Tre personer får lämna Splays produktionsavdelning efter att bolaget gjort en strategisk översyn av verksamheten.
Ämnen i artikeln:
Splay One2020 blev ett händelserikt år för influencernätverk Splay One, som nyligen fusionerats med produktionsbolaget Nice One och i höstas bytte vd från Victor Ljungerg till Henrik Asmussen. Ägarbolaget Nent har sedan tidigare sagt att de planerar att sälja bolaget, men än har ingen köpare gett sig till känna. Enligt branschsajten Breakit beror det på att Splay One:s värdering har rasat.
I den senaste tillgängliga årsredovisningen, från 2019, bekräftar även bolaget att de på kort sikt påverkats av coronapandemin, då det råder en stor osäkerhet på marknaden och kunder är mer avvaktande.
Nu står det klart att tre personer fått lämna produktionsavdelningen, vilket motsvarar lite mindre än en tredjedel av avdelningen som går från elva till åtta personer. Vd:n Henrik Asmussen vill inte ställa upp på en intervju men skriver till Resumé att förändringen kommer efter att bolaget under hösten 2020 gjort en 'strategisk review' av hela verksamheten.
”Som en följd blir vi tre personer färre inom produktionen i Sverige, samtidigt som vi utökar vårt samarbete med frilansare. Det här svåra men nödvändiga beslutet togs för att säkerställa att vi har rätt kostnadsbasis och positionering inför 2021, som blir ett spännande och händelserikt år för Splay One.”
Resumé har pratat med en person med insyn i bolaget, som inte tycker att beslutet är förvånande.
– Omorganisationen är lite väntad ändå. Produktionsavdelningen är den som blev mest lidande av coronapandemin i och med att det inte kom in så mycket uppdrag som man tänkt.
Läs mer: Intäkterna ökar för Splay One – men resultatet tyngs fortfarande av förlust
Ämnen i artikeln:
Splay One