Byråer
Spoon och Coglode ska lära nordiska marknadsförare tillämpad beteendevetenskap
Publicerad: 25 september 2020, 13:07
Spoon ingår ett exklusivt partnerskap med brittiska utbildningsföretaget Coglode. Nu ska byrån introducera Coglodes metoder och verktyg, samt utbilda nordiska företag i tillämpad beteendevetenskap.
Vid sidan av ett kommunikationslandskap som blir alltmer datadrivet har djupare förståelse för den mänskliga naturen gjort att allt fler varumärken försöker hitta rätt sätt att applicera beteendevetenskapliga modeller i sin praktik.
För att kunna erbjuda sina kunder bättre möjligheter att förstå hur deras budskap når fram och påverkar individer samt grundläggande insikter i tillämpningen av beteendevetenskap har Spoon nu tecknat ett exklusivt partnerskap med Coglodes metoder och verktyg för tillämpad beteendevetenskap i Norden.
– Coglodes verktyg, ”Nuggets”, fungerar som ett slags kortlek, där varje kort presenterar en specifik beteendevetenskaplig insikt och förklarar hur man kan använda den. Efter bara en dags utbildning kan man börja designa produkter, tjänster och budskap på ett mer effektivt sätt, med beteendevetenskap som grund, utan att plöja flera hyllmeter av akademisk litteratur, säger Björn Owen Glad, Global Brand Manager på Spoon i en kommentar.
Coglode analyserar och sammanfattar beteendevetenskaplig forskning och kokar ner den till effektiva verktyg och metoder som är lätta att tillämpa. Bland kunderna finns bland andra Google, Spotify, Deloitte, Apple och Barclays. Spoon blir nu Coglodes första partner med instruktörer i Sverige, Norge och Storbritannien.
– Vi har länge letat efter en partner som har en genuin förståelse för beteendevetenskap, kan konsten att designa för förändring och har möjlighet att driva storskaliga förändringsprojekt, säger Jerome Ribbot, en av Coglodes grundare.