Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 27 Augusti 2020, 10:18
På bild syns Ingos utomhuskampanj "Chicken or Chickens", som bland annat syntes på Hötorgets tunnelbanestation 2019.
Byråintäkten ökar – men vinsten sjunker för Ingo under 2019. Tappet förklaras framför allt av att byrån bytt lokaler under året, säger vd:n Håkan Karlsvärd.
Ämnen i artikeln:
IngoReklambyrån Ingo har de senaste åren etablerat sig som en stark utmanare i reklamtävlingar, och har utökad kundportföljen med både svenska och internationella kunder som namnkunniga Coca-Cola.
Det avspeglar sig även i bokslutet, som visar på blygsamt klättrande intäkter för 2019. Byråintäkten växer från 59,5 miljoner kronor, till 65,2 miljoner kronor 2019. Nettoomsättningen likaså – den ökar från 124,8 miljoner kronor till 131,1 miljoner kronor. Vinsten krymper dock något, från 4,7 miljoner kronor 2018, till 3,5 miljoner kronor 2019.
– 2019 tyngdes resultatet något av en engångskostnad från vår flytt. Under året har vi både blivit fler anställda och flyttat till större lokaler, säger Ingos vd Håkan Karlsvärd.
Enligt bokslutet växte personalstyrkan med fyra personer, från ett medelantal anställda på 44 personer till 48.
Trots den ökande byråintäkten minskade vinstmarginalen, och landade för året på 5,4 procent.
Om det resultatet kommer att kunna vändas under 2020 återstår att se. Ingo har liksom många andra företag påverkats av coronapandemin, men Håkan Karlsvärd ser lagom optimistiskt på framtiden.
– Tittar man totalt sett har vi klarat oss bra utifrån de förutsättningar som finns. Givetvis påverkas vi som alla andra. Vissa av våra kunder har kunnat ha en normal verksamhet medan andra bolag, framför allt internationellt ägda varumärken, har pausat uppdragen.
Nettoomsättning: 131,1 Mkr (124,8)
Rörelseresultat: 3,5 Mkr (4,7)
Byråintäkt: 65,2 Mkr (59,5)
Vinstmarginal: 5,4% (7,9)
Medelantal anställda: 48 (44)
Ämnen i artikeln:
Ingo