Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Stark tillväxt för Rodolfo – ökar byråintäkten med över 40 procent

Publicerad: 5 juli 2022, 11:59

Rodolfo-grundarna Adam Lundberg och Ludwig Jonsson.

Efter ett svängigt 2020 innebar Rodolfos 2021 en rejäl tempoväxling.


Ämnen i artikeln:

BokslutRodolfoNyheter

Rodolfo-grundarna Ludwig Jonsson och Adam Lundberg beskrev 2020 som en bergochdalbana. När byråns bokslut för 2021 nu kommit in pekar de flesta pilar i stället uppåt. Byrån, som jobbar med ett erbjudande de kallar för beteendebaserad kreativitet, ökade under året sin omsättning från 13,7 till 22,1 miljoner kronor samtidigt som byråintäkten ökade från 9,8 till 14,1 miljoner kronor. Den positiva utvecklingen kom trots att byrån under året bara växte med en anställd, från nio till tio, vilket innebär att de höjt byråintäkten per anställd från 1,1 till 1,4 miljoner kronor. 

I årsredovisningen beskriver vd:n Adam Lundberg den positiva utvecklingen som ett resultat av ökat förtroende från både nya och gamla kunder, både inom det privata och offentliga. 

Under 2021 arbetade Rodolfo med kampanjer för bland annat Parkaden (padel-hallen på NK:s tak reds. anm), neobanken Northmill, mäklarfirman Sjöman Frisk och tyngdtäcke-specialisten Cura of Sweden.

Styrelsen beslutade om en utdelning på 1,9 miljoner kronor.

Hösten 2020 valde de även att tillsammans med Claes Ceverin starta upp strategibyrån Rio. Under byråns första hela verksamhetsår nådde man en omsättning på 1,4 miljoner kronor med en byråintäkt på cirka 1,1 miljon kronor. 

FAKTA/Rodolfo

Omsättning: 22,1 Mkr (13,7)
Byråintäkt: 14,1 Mkr (9,8)
Rörelseresultat (EBIT): 5 Mkr (2,7)
Rörelsemarginal: 36 procent (28)
Medeltal anställda: 10 (9)

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BokslutRodolfoNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.