Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Starkt helår för WPP: ”Enastående siffror”

Publicerad: 25 februari 2022, 09:54

Foto: Richard Drew

WPP är nu tillbaka på en omsättning högre än innan pandemin.


Ämnen i artikeln:

WPPNyheterBokslut

WPP blev i går det sista av de stora holdingbolagen att presentera sin helårsrapport för 2021. Rapporten visar att WPP med 12,1 procents organisk tillväxt var det holdingbolag som växt allra mest. Det innebär också en tillväxt med 2,9 procent i jämförelse med 2019, det senaste året som inte påverkades av pandemin. De övriga har presenterat tillväxtsiffror mellan 10 och 11,9 procent.

WPP själva kallar resultatet för ”enastående” och förklaringen finns dels i att man under Q3 lyckades kamma hem det globala kontot för Coca-Cola, att GroupM överträffat förväntningarna och ökad efterfrågan på digital och e-handelstjänster. Totalt lyckades man under året vinna nya kunder till ett årligt värde på 8,7 miljarder dollar. WPP-vd:n Mark Read är särskilt stolt över att man lyckades lägga vantarna på Coca-Cola.

– Det är en bekräftelse på hur långt vi kommit, en framtidens kundrelation och exakt den typen av klienter vi vill jobba med. De vet att den kreativa sidan är avgörande men också att det är helt kritiskt att kunna nå ut med innehållet.

Tittar vi på sista raden ökade WPP sitt resultat från en förlust på två miljarder pund till en vinst på 951 miljoner pund, vilket ger en rörelsemarginal på 14,4 procent. I år, då marknaden väntas återgå till mer av ett normalläge, räknar man likt konkurrenterna med en tillväxt på cirka fem procent. 

I samtalet med investerarna kom samtalet även in på Rysslands invasion av Ukraina. Precis som många andra spår Mark Read att invasionen får globala konsekvenser men konstaterade att WPP har en relativt liten verksamhet i Ryssland. 

Efter IPG var WPP det holdingbolag som 2021 presterade starkast på börsen

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

WPPNyheterBokslut

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.