Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 9 juni 2021, 08:09
Bjarne Otterdahl, vd Identity Works.
(Uppdaterad) Identity Works ökade vinsten med nära 30 procent under pandemiåret. Även systerbyrån I.W. Edition visar stabil tillväxt.
Ämnen i artikeln:
Identity WorksVarumärkes- och designbyrån Identity Works nådde en omsättning på 72,1 miljoner kronor (71,9 mkr) under 2020. Rörelseresultatet (EDIT) ökade till 12 miljoner kronor (9,3 mkr). Medeltalet anställda var 46 (45).
Under rubriken ”västenliga händelser under räkenskapsåret” beskriver byrån fjolåret som starkt med flera kundvinster i början av 2020. Efter coronautbrottet lyckades byrån ställa om verksamheten snabbt till hemmaarbete och den minskade efterfrågan under andra och tredje kvartalet kompenserades av en stark avslutning. Byrån flaggar även för att möjligheten till en ”struktur för flexibel lokalisering för vår personal.
Delägarna gjorde en utdelning på sex miljoner kronor.
Under 2020 byttes även delar av styrelsen i Identity Works ut. Helena Stendahl Hägg och Kaj Brodin lämnade styrelsen medan Anette Brolin Berg blev ny ägarrepresentant.
Identity Works reklambyråerbjudande, I.W. Edition växte starkt under byråns andra räkenskapsår. Omsättningen ökade till 10,3 miljoner kronor (2,3) och rörelseresultatet (EBIT) landade på 664 000 kronor (-140 tkr). Medeltalet anställda ökade från 2 till 5. Under året vann byrån nya uppdrag för Rosetta Stone, Santa Maria och MTR Nordic.
Ingen av byråerna utnyttjade permitteringsstötet under fjolåret.
Rättelse: I en första version av artikeln skrev Resumé att Helena Westin avgått från Identity Works styrelse. Vilken inte stämmer.
Ämnen i artikeln:
Identity Works