Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Stora löneskillnader mellan kvinnliga och manliga copywriters: ”En stor besvikelse”

Publicerad: 22 november 2021, 13:29

Copyrapporten visade stora löneskillnader mellan manliga och kvinnliga copywriters. Peter Tai Christensen (Unionen) och Komms vd Linda Nilsson anser att branschen har en lång väg att vandra.

En manlig copywriter tjänar i genomsnitt flera tusenlappar mer än en kvinna. Den siffran blir större ju äldre copywritern är. Bland femtioplussare tjänar en man i snitt 26 procent mer än en kvinna. Det visar kartläggningen Copyrapporten. ”Att det skall vara så svårt att ge lika lön för lika arbete gör mig förbannad”, säger Linda Nilsson, vd på Sveriges Kommunikationsbyråer.


Ämnen i artikeln:

JämställdhetKommCopywriterMattias ÅkerbergReklambyråer

Sverige är ett av världens mest jämställda länder. Inom EU är vi det mest jämställda landet. Men det gäller inte pengar. Enligt en studie från European Institute for Gender Equality halkar vi ner till plats sex eftersom lönegapet mellan kvinnor och män inte minskar i tillräckligt hög takt. Reklambranschen är inget undantag. Generellt är en copywriter i Sverige bättre betald gentemot en genomsnittsanställd. Drygt 40 000 ställt mot 36 000 kronor. Men bryter man ned siffrorna visar det sig att kvinnor har betydligt lägre lön än männen, visar nysläppta Copyrapporten som skrivits av Mattias Åkerberg, copywriter på Please copy me, med hjälp av copywriter Joacim Lundin.

I genomsnitt tjänar männen drygt 7 000 kronor mer än kvinnorna i branschen. Och ju äldre de anställda är desto mer skiljer det sig. I åldersspannet 20-35 år tjänar män i snitt 37 466 medan kvinnor ligger på 34 661. Hoppar man upp till spannet 36-50 har skillnaden nästan dubblats till 5 499 kronor. En man tjänar då i snitt 46 512 ställt mot en kvinnas 42 013. I kategorin 50 plus har männen dragit ifrån ännu mer och tjänar hela 26 procent mer än sina kvinnliga kolleger. Män tjänar då i snitt 52 255 kronor medan kvinnor tjänar 38 274 kronor.

LÄS MER: Hård kritik mot byråledarna: ”Undrar om inte en DO-anmälan vore passande”

Peter Tai Christensen, som ansvarar för Unionens arbete med jämställdhet, berättar att jämställda löner är prioriterat hos fackförbundet och understryker att rapporten är viktig för att den belyser lönegapet mellan män och kvinnor. 

– Att just ålder kan påverka lönen olika utifrån ett jämställdhetsperspektiv känner vi till sedan tidigare. Ofta tenderar ålder att likställas med erfarenhet och en något högre ålder att ses som något positivt som signalerar både breda och djupa kunskaper för män medan det för kvinnor ibland kan tolkas som att de har stagnerat i sin utveckling, säger han.

– Det är viktigt att arbetsgivare i arbetet för jämställda löner tar sitt ansvar för att säkerställa att de kriterier som används i lönesättningen är könsneutrala och tillämpas på ett likvärdigt sätt för alla anställda på arbetsplatsen oavsett kön, fortsätter han.

Peter Tai Christensen, Unionen

Han menar att löneskillnader på en arbetsplats kan ses som ett kvitto på hur jämställdheten som helhet ser ut på ett företag.

– Om kvinnor och män inte har likvärdiga arbetsförhållanden, om arbetsplatserna inte är föräldravänliga, om trakasserier och sexuella trakasserier inte förebyggs, om möjligheterna till karriärutveckling inte är desamma oavsett kön och om arbetsledningen och prestationsbedömningen inte är jämställda så kommer alla dessa aspekter att påverka lönesättningen negativt ur ett jämställdhetsperspektiv, säger han.

Det här har varit ett problem länge i reklambranschen. Anser ni att företagen gjort tillräckligt i frågan?
– Med tanke på de löneskillnader som framgår av rapporten är det uppenbart att mycket arbete återstår och att man därmed inte kan säga att företagen har gjort tillräckligt, säger han.

– Det är viktigt att komma ihåg att alla som deltagit i undersökningen som ligger till grund för rapporten inte arbetar på samma företag. Varje arbetsgivare behöver i första hand att ta ansvar för sin egen lönesättning och sitt eget jämställdhetsarbete, men de mönster som framkommer i rapporten ger ändå en mycket tydlig indikation om att mer behöver göras för att uppnå jämställda löner.

Linda Nilsson, vd på branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer, menar att hela branschen är mansdominerad när det kommer till ägarstruktur och ledning.

– Det är osakliga löneskillnader utan rationella förklaringar.  På senare tid tror jag faktiskt att det kan handla om något så basalt som bekvämlighet vid nyrekrytering. Vi måste komma ihåg att vi som verkar inom branschen bär ansvaret för att skapa den förändring vi eftersträvar.

Hur ser ni på löneskillnaderna mellan män och kvinnor, i synnerhet på reklambyråsidan och i synnerhet bland de äldsta?
– Kommunikationsbranschen är inte jämställd, inte näringslivet heller och det är för jävligt. Att det skall vara så svårt att ge lika lön för lika arbete gör mig förbannad. Under de senaste 20 åren har vi tagit fram lönestatistik för vår bransch och visst kan vi se vissa små skillnader på årsbasis, men i stora drag så har nästan ingenting hänt. Det är en stor besvikelse och rent ut sagt provocerande när vi i så hög utsträckning är en bransch som lever på, och av vårt förtroendekapital.

För att få bukt med lönegapet undersöker Sveriges Kommunikationsbyråer lönebildningen och ger därmed byråchefer ett konkret verktyg och referens för att sätta löner, menar hon.

– Vi lyfter frågan och synliggör skillnader och ojämställdhet med hjälp av specialister. Statistiken som ges ut visar sitt tydliga resultat, och det resultatet är jämförbart över tid Vi kommer givetvis fortsätta att undersöka och dela med oss av dessa resultat till våra medlemmar fram tills dessa att vi har jämställda löner. 

Sett till utvecklingen, hur ser du på byråernas arbete med löneskillnader över tid?
– 2012 pratade vi om att vi skulle ha jämställda löner år 2025, med tanke på resultaten vi ser i lönestatistiken nu så kan jag bara konstatera att branschen ännu har ett stort och viktigt arbete framför sig, säger Linda Nilsson.

LÄS MER

Här är byråerna som betalar högst och lägst lön (kika på den här listan innan du byter jobb)

Kartläggning av 200 byråers bokslut – här är vinnarna och förlorarna från krisåret

Så står sig din lön mot resten av branschen – siffror för alla discipliner 

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.