Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Succébyrån Bizkit utsedd till Gasell

Publicerad: 25 September 2013, 09:36

Grundarna Peter Arnesson och Johan Eidmann.

Foto: Pressbild.

Det började i lokaler på en gammal orgelläktare i en före detta Missionskyrka på Kungsholmen. I dag närmar sig Bizkit Wisely 50 medarbetare och sitter i nyrenoverade lokaler vid Gustaf Adolfs Torg. Nu har byrån, som enda mediebyrå, utsetts till Gasell av Dagens Industri.


Ämnen i artikeln:

Johan EidmannBizkit WiselyDagens Industri

Johan Eidmann och Peter Arnesson startade Bizkit i början av 2000-talet efter att ha varit ansvariga på internationella mediebyråer.

Byrån har vuxit varje år sedan dess och gått med vinst varje år sedan 2003 efter att man inledningsvis tagit nödvändiga investeringar.

– I starten var vi fyrapersoner och vi satt på en gammal orgelläktare i en före detta Missionskyrka på Kungsholmen. Vi hade inga kunder när vi startade men redan efter några veckor fick vi vår första kund, skivbolaget EMI. Idag börjar vi närma oss 50 personer och sitter i nyrenoverade lokaler i ett gammalt hus vid Gustaf Adolfs Torg. När vi startade förstod redan från början att vi behövde ha med oss stark kompetens inom två nyckelområden – tv där jag själv kommer ur och inom det digitala området som Peter hade med sig. Så har det också blivit, säger Johan Eidmann, vd på byrån.

Han menar att Gasellutnämningen är ett bra kvitto på att det går bra att bygga en svenskägd byrå med snabb tillväxt och samtidigt ha hög lönsamhet utan internationella resurser i ryggen.

– Allt görs framgångsrikt och på egna meriter här i Sverige med svensk begåvad personal. Att då Sveriges största affärstidning uppmärksammar det på detta sätt är naturligtvis jättekul inte bara för oss på byrån utan också för oss svenskar som får ett erkännande om att vi ligger i internationell framkant även inom medieområdet, säger Johan Eidmann.

Att Bizkit lyckats nå en sådan kraftig tillväxt i en marknad som i princip stått stilla de senaste två-tre åren visar en "skön styrka ", menar Eidmann.

– För några år sedan knoppade vi ur den digitala delen till en egen enhet där vi hanterar sök, display och digital produktion. Integrationen mellan det digitala och övriga medier har varit lyckosam och ger våra kunder en komplett och spännande produkt som de uppenbarligen gillar. Hälften av vår personal jobbar idag digitalt.

För snart två år sedan drogs analysenheten i gång. Den ska ge kundteamen bra insikter och kunderna användbara analyser. För ett par veckor sedan startade Bizkiyt även den digitala CRM-byrån Oculos ihop med Eric Lundberg, som tidigare var nordisk marknadsdirektör på Plantagen,  och med de norska huvudmännen för Oculos AS.

– Den CRM-produkten ger vårt erbjudande en ännu större tyngd och breddar oss ännu mer, dessutom gör det att vi ligger väldigt nära våra kunders egen affär, och det är den som i slutändan räknas.

Hur ska man göra för att lyckas?
– Om man vill vara en långsiktig och skicklig spelare i branschen finns det inga genvägar, det handlar om hårt jobb med hög kvalitet varje dag året runt. Branschen är just nu under snabb förändring och mediemarknaden blir dessutom alltmer komplex så kraven på en byrå som oss blir allt större, det är en stor utmaning men det tycker vi är kul och vi siktar på att fortsatt spela i förstafemman.

Enligt Johan Eidmann handlar det inte i första hand om system och verktyg, även om det är viktiga instrument. Det viktigaste är vad som händer i huvudet på alla medarbetare när de hjälper kunderna.

– Talang och passion avgör slaget på marknaden.

Johan Eidmann ser framtiden an med tillförsikt.

– Vi är i dag en av Sveriges ledande svenska mediebyrå och utsikterna för resten av året ser väldigt bra ut. Vi får hela tiden in nya spännande uppdrag, men vårt fokus ligger på att ta hand om de fina uppdrag vi redan har och göra bra saker för dem. Konjunkturen ser ut att ljusna inför hösten och nästa år så på det sättet ser framtiden kul ut.

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.