Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Svag start på året för WPP: här är första kvartalsrapporten

Publicerad: 27 april 2022, 10:47

WPP:s vd, Mark Read.

Under onsdagen släppte WPP sin första kvartalsrapport för 2022. WPP är den tredje av de globala jättarna som släpper kvartalsrapport, efter Publicis och Omnicom, och visar ett svagare resultat än konkurrenterna.


Ämnen i artikeln:

WPP

Omsättningen för WPP under första kvartalet landar omkring 3 miljarder pund, vilket motsvarar 37 miljarder kronor, en uppgång på 6,7 procent jämfört med föregående år. Ökningen motsvarar 8,1 procent i like-for-like, eller jämförbara siffror, vilket är en beräkning som justerar för att inkludera förvärv och liknande. Resultaten är exklusive verksamheten i Ryssland, som WPP ju lämnade i mars. 

LÄS MER: Nätverken med svenska och ukrainska byråer: Så hanterar de kriget 

I ett pressutskick säger WPP:s vd, Mark Read, följande:

”Året har inletts starkt och med kvarvarande momentum från 2021, vilket lett till stark tillväxt i alla affärsområden och regioner. Efterfrågan på våra tjänster är stark, speciellt inom digitala medier, e-commerce, data och marknadsföringsteknologi.”

Tillväxten för GroupM har legat på 12,8 procent, pr-erbjudandet 14,1 procent, och specialistbyråerna på 13 procent. Regionalt syns tillväxt för WPP på 8,7 procent i Nordamerika, 8,1 i Storbritannien och 8,9 procent i Europa. Resten av världen har en tillväxt på 11,9 procent.

Under 2021 var WPP det nätverk som, efter IPG, presterade starkast på börsen bland nätverken och det holdingbolag som under helåret 2021 såg störst organisk tillväxt, på 12,1 procent.

I pressmeddelandet berättar Mark Read också att man genom ett partnerskap med UNHCR genererat 150 miljoner dollar i nödhjälp. 

Som ett resultat av det första kvartalet förväntar sig WPP att tillväxten hamnar mellan 5,5 och 6,5 procent.

Tidigare har Omnicom och Publicis släppt positiva kvartalsrapporter. Omnicom uppmätte under Q1 2021 en organisk tillväxt på 11,9 procent och Publicis en organisk tillväxt på 10,5 procent. 

IPG kommer under torsdagen släppa information om det första kvartalet 2022, medan Dentsus kvartalsrapport släpps den 16 maj.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

WPP

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.