Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Svensk byrå expanderar till Brasilien

Publicerad: 20 Juni 2020, 06:45

14islands tre grundare Marco Barbosa, Hjörtur Hilmarsson och David Lindkvist

Foto: Press

Det går framåt för Stockholmsbyrån 14islands, som fördubblat intäkterna på ett år. Nu expanderar de till Brasilien, och hoppas på att växa ännu mer. ”Vi har alltid jobbat väldigt internationellt”, säger medgrundaren och vd:n Hjörtur Hilmarsson.


14islands, döpt efter Stockholms 14 öar, grundades 2011 av designers och utvecklare från tre olika länder: David Lindkvist från Sverige, Hjörtur Hilmarsson från Island och Marco Barbosa från Brasilien. 

De beskriver sig själva som en design- och utvecklingsbyrå, och har sedan starten haft tunga namn som Google, Ericsson och Adidas på kundlistan. 

De senaste åren har det gått allt bättre för byrån, som fördubblade intäkterna mellan 2018 och 2019 enligt ett färskt bokslut. Omsättningen landade på 8,6 miljoner kronor och resultatet på 1,8 miljoner kronor. 

– Vi har byggt företaget och skalat upp det under många år. Förra året föll alla bitarna på plats, säger medgrundaren och vd:n Hjörtur Hilmarsson.

Med medvind i seglen väljer nu 14islands att expandera – till Brasilien. 

Att valet faller just på det sydamerikanska landet beror enligt Hjörtur Hilmarsson på flera anledningar. 

– Dels kommer vår medgrundare Marco från Brasilien, dels är det en bra tidszon när vi jobbar mot kunder i USA, Australien och Singapore. Sedan tycker vi också att Florianopolis, där vi öppnar kontor, är en spännande stad. Det är också  en chans att rekrytera unik talang.

Flyttlasset hann gå innan coronaepidemin bröt ut, och en utvecklare är redan anställd. I dagsläget är Marco Barbosa på plats, och de andra två medgrundarna jobbar i Stockholm som vanligt. Förhoppningen är att nu få upp ruljansen av nya kunder i Brasilien och nyanställa flera. I dagsläget jobbar man med en brasiliansk kund med svenska ägare. 

– Det har varit ett mål länge att expandera. Vi har alltid jobbat väldigt internationellt och tycker om att jobba på distans. Att vara på mer än en plats hjälper oss att bli bättre. 

I Stockholm är man i dagsläget tio personer på kontoret. Hjörtur Hilmarsson har ingen exakt målsiffra för hur många de vill vara i Brasilien. 

– Våra mål har alltid varit att göra bra grejer. Göra bra design och bra utveckling. Bra användarupplevelse. Sedan vill vi fortsätta växa. Men vi vill så klart fortsätta att göra det på ett naturligt sätt som känns rätt. 

Nu väntar medgrundarna i Stockholm på att reserestriktionerna ska lättas, så att de kan få besöka sitt nya kontor. Florianopolis har enligt Hjörtur Hilmarsson klarat sig lindrigare undan coronaviruset, än många andra delar av Brasilien som annars är hårt drabbat.

– Planen är att åka i höst, men vi får se. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.