Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Sveriges Mediebyråer: Tv på väg att mjuklanda

Publicerad: 9 april 2013, 09:28

Foto: Rickard Kilström.

Medieinvesteringarna backar kraftigt i mars, men Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, ser ändå en ljusning för TV: – Tappet under januari och februari har varit uppemot 20 procent, medan TV endast backar med 8,4 procent under mars. Jag skulle säga att TV-marknaden är på väg att hamna i balans. Det blir inget 2012, men det tror jag ingen vill ha, säger Staffan Slörner.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan Slörner

Sveriges Mediebyråer kom idag med sin månatliga rapport för  medieinvesteringarna.

Precis som tidigare månader i år minskar  investeringarna för samtliga kategorier utan bio och internet – totalt  sett backar investeringarna med 12 procent för det första kvartalet.

Staffan Slörner tycker ändå att man inte ska måla upp några domedagsprofetior:
–  Om man inte jämför med 2012 utan tittar tillbaka några år så är det  ändå högre volymer än 2009 då det största tappet skedde. Volymerna är  också högre än 2010, som ändå var ett bra år, säger Staffan Slörner.

Värst i klassen är ändå landsortpress som backar med 33 procent under mars, men hela print-biten befinner sig på tillbakagång:
–  Vi ser ett större tapp inom print-kategorin och man lär få svårt att  återhämta tappet under det här året. Raset blir också än större då man  faller från en hög höjd, säger Staffan Slörner.

Sveriges Mediebyråer menar att förändrade konsumtionsmönster är en starkt bidragande orsak till raset för print.

Det är exempelvis lättare att köpa andra medier och redan från början veta vilket genomslag som man kan förvänta sig.

En ytterligare anledning är att annonsörerna har en avvaktande attityd.

Staffan Slörner tror dock fortsätt på kvällspressen – även om den inte har haft någon drömstart på året:
–  Kvällspressen påverkas som bekant av större händelser. Idrottsevenemang  och kungabröllop går som tåget, men de första månaderna har det inte  varit någon större kvällspressgrej att tala om, säger Staffan Slörner.

TV har visserligen backat med i genomsnitt 14,6 procent för Q1, varav 8,6 procent under mars.

Sveriges Mediebyråer ser dock betydligt ljusare på utvecklingen för TV än print:
–  TV-marknaden är på väg att hamna i balans. Det blir visserligen inget  2012, men det tror jag ingen vill ha. Inte ens tv-kanalerna själva.  Många annonsörer blev missnöjda över att inte få plats. Så i år har man  chansen att göra fler annonsörer nöjdare, säger Staffan Slörner.

Han  tror att den så kallade second-screen-trenden, där man använder  alltifrån surplattor till smarta telefoner samtidigt som man ser på TV,  påverkar TV-marknaden kraftigt. Men bara på längre sikt:
– Second  screen-trenden påverkar inte Mediebarometern på bara några månader. Jag  räknar med att det tar flera år innan vi får se dramatiska förändringar  hos TV-mediet, säger Staffan Slörner.

Han tycker heller inte att  man ska överdriva betydelsen av second screen när det gäller själva  tittandet och hur det i så fall påverkar annonsmarknaden med mindre ytor  att annonsera på:
– Det kommer visserligen att krävas nya format,  men den stora TV-skärmen blir ändå kvar. Frågan handlar snarare om man  kommer att se TV-sändningen via antennen i väggen eller via internet,  säger Staffan Slörner.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.