Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

The Social Few breddar erbjudandet – lanserar undersökningsplattform

Publicerad: 17 november 2022, 12:10

Systerbolaget Perseptivo ska ta fram insikter utifrån ett representativt underlag.

Ämnen i artikeln:

The Social FewNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Den digitala byrån The Social Few utvecklar verksamheten och satsar nu ännu mer på representativa* insikter via data genom systerbolaget Perspetivo. Företaget har fokus på insikter som representerar hela den svenska befolkningen, inklusive minoriteter.

Bolaget bedömer att det saknats undersökningsföretag som representerar hela Sveriges befolkning samtidigt som behovet av representativa röster blir större. I samband med breddningen tas också två miljoner kronor in i bolaget. 

Techbolaget Perseptivo erbjuder språkanpassade användarresor med möjlighet för panelister att bland annat svara på frågor på sitt modersmål. Bolaget kommer även arbeta med prediktiva analyser, även kallat framtidsanalyser, samt växa utanför Sverige: intialt i norra Europa.

Bland investerarna i Perseptivo finns bland annats  den internationella IP-profilen Toni Nijm som har jobbat med Steve Jobs, investeraren Maha Bouzeid med bakgrund på Ericsson och Novare groups delägare Anna Schauman.

– I detta skede fokuserade vi på att ta in internationell kompetens via investerarna. Vi har givetvis planer att skala utanför Sverige också. Vi har i denna runda valt att tacka nej till större investeringar då vi redan nu har affärer in och har därmed tillräckligt med resurser för att skala verksamheten - i detta läge. Det kommer givetvis fler tillfällen att investera och bli en del av Perspetivo, säger Suzan Hourieh Lindberg som är nytillträdd vd på Perspetivo.

Omkring en tredjedel av Sveriges befolkning har en förälder som är född i ett annat land, och cirka en femtedel är själva utrikesfödda.

The Social Few startades 2016 och då i form av en tankesmedja med syftet att utveckla ”hur:et” i reellt och mätbart inkluderingsarbete. 2019 blev The Social Few ett en data- och insiktsdriven tillväxtpartner med med fokus på att skapa med hållbara bolag och samhällen genom att bland annat att nå och aktivera minoritetsgrupper i Sveriges. Från och med 1 november kommer byrån att fokusera på digital growth frågor - även nu med fokus på minoritetsgrupper.

En ytterligare förändring är att The Social Fews tillsätter en ny vd i David Khabbazi.

– Perspetivo och The Social Few kommer att jobba väldigt tätt ihop, vi är samma grundare och har ett stort utbyte av varandra. Vi kompletterar varandra då ena bolaget arbetar med språk- och målgruppsanpassade informationsinsatser och digital aktivering, så kallad push, och det andra säkrar representativa och pricksäkra insikter, så kallad pull, säger David Khabazzi i en kommentar. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev