Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Tidigare OTW- och Splaychefer startar nytt – specialiserar sig på Tiktok

Publicerad: 15 september 2022, 12:07

Mina Fagerfjäll och Anders Rask.

Mina Fagerfjäll och Anders Rask fann varandra redan under tiden på OTW. Nu startar de upp Goodname, en byrå som ska specialisera sig på Tiktok och employer branding i sociala medier. ”Vi har båda väldigt höga krav på innehåll och vet vilket förarbete som krävs för att man ska nå dit”


Ämnen i artikeln:

Nyheter

Bakom den nya contentbyrån Goodname står grundarna Mina Fagerfjäll, vd och Anders Rask, strategiskt ansvarig. Till en början kommer byrån att fokusera på två områden: Tiktok och employer branding i sociala medier. Grundarduon säger sig se stor potential på områdena då många företag fortfarande saknar närvaro eller tydliga strategier för dem. Redan från start har de med sig tre kunder. 

– Tiktok växer explosionsartat och vill man vara relevant framöver måste man vara där. I Sverige har Tiktok-kulturen inte riktigt satt sig då det finns väldigt mycket mark att ta. Förhoppningsvis kan vi vara den trygga hand som leder kunderna i det arbetet, säger Mina Fagerfjäll.

Gällande employer branding-delen upplever Anders Rask att det är ett område som i dagsläget är eftersatt.

– Kampen om talanger hårdnar och det ställer högre krav på att visa upp sitt arbetsgivarvarumärke bortom de närmast sörjande. Vi tror att det som kommer definiera moderna arbetsplatser är att man vågar visa upp sin interna kultur bortom det polerade. Att arbeta aktivt med det är en investering väl värd att göra. I det här arbetet är Instagram och Tiktok lika viktiga, om inte viktigare än, Linkedin och intranät, säger Anders Rask. 

Grundarduon menar att ”samarbete är framtidens melodi” och att de kommer samarbeta både med andra byråer och med frilansande kreatörer. Båda två kommer att vara med och jobba operativt i projekten. 

– Vi ser oss som en nätverkande byrå och kommer, åtminstone till en början, inte vara lead, säger Anders Rask.

Mina Fagerfjäll har de senaste åren varit kreativ chef på Splay One medan Anders Rask fram till i september var strategichef på Aller media där han även basade över byråverksamheten Ahead group. De har tidigare jobbat tillsammans på OTW och det var där idén om att en dag göra något tillsammans föddes. 

– Vi har båda väldigt höga krav på innehåll och vet vilket förarbete som krävs för att man ska nå dit, säger Mina Fagerfjäll.

Goodname säger sig vilja jobba enligt devisen ”kreativitet med data som bränsle”.

– I dag jobbar man mycket enligt i ytterligheter där datadrivna kampanjer ofta har ett för stort konverteringsfokus vilket eroderar varumärket. På andra sidan spektrumet jobbar många med långsiktiga varumärkesaktiviteter som är svåra att mäta. Vi tror att man måste hitta en typ av gyllene medelväg. Det är många varumärken som jobbar defensivt med sin data, gör samma saker om och om igen, baserat på alldeles för snäva AB-tester. Man har investerat miljoner i CRM-system, men glömmer ibland att innehållet och upplevelsen är avgörande, säger Mina Fagerfjäll.

Initialt kommer Goodname att fokusera på e-handelsföretag och kunder inom mode, skönhet och retail. Framöver hoppas de att kundbasen växer sig bortom de områdena. 

Vi rör oss mot en lågkonjunktur, hur ser ni på att starta nytt i ett sånt läge?

– Ett drömläge! Skämt åsido ligger vår styrka i att vi är två personer som kommer jobba hands on i uppdragen. Vi hoppas att kunderna vågar satsa på vår spetskompetens, min inom det strategiska och Minas inom det kreativa. Det är klart att det är ett tufft läge men vi är två tuffa jävlar, säger Anders Rask. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.