Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Tillbakagång för Perfect Fools

Publicerad: 22 Juni 2020, 07:59

Ann Ystén, vd för Perfect Fools

2019 innebär minskade intäkter och ett resultat kring nollan för kommunikationsbyrån Perfect Fools.


Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsAnn Ystén

Perfect Fools grundades 2002 och köptes upp av Hasan & Partners 2014. De senaste åren har bolaget varit inne i en tillväxt resa och på tre år mellan 2015 och 2018 mer än fördubblades omsättningen, från 22 till 54 miljoner kronor.

2019 tappade bolaget intäkter för första gången på fyra år omsättningen minskade med omkring tio procent till 48 miljoner kronor och rörelseresultatet (EBIT) visar en knapp förlust -87 tkr (3,7 mkr). Medeltalet anställda ökade med två personer till 39 (37).

I årsredovisningen skriver bolaget att inhousetrenden ligger bakom det försämrade resultatet.

”En av Perfect Fools största kunder valde att avsluta samarbetet för en inhouse”

Ett tapp som delvis kompenserades av Fazer och Cloetta som nya kunder.

”Att vi lyckades nå ett i princip +--0 resultat ser vi som ett styrkebesked och utsikterna för 2020 ser positiva ut Vi blir inbjudna till de mest prestigefyllda pitcherna och anses numera vara en av Sveriges mest inflytelserika byråer.”

Under fjolåret slog Hasan & Partners samman aktiebolaget Perfect Fools med moderbolaget Perfect Fools för att ”effektivisera administrationen av bolagen”. Fusionsdlfferensen på fem miljoner har bokförts mot det balanserade resultat.

Under början av 2020 har Perfect Fools fått in Red Bull som kund.

Ägarna plockade ut 1,9 miljoner kronor enligt årsredovisningen. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsAnn Ystén

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.