Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag06.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Tillväxten vänder för B-Reel – går med förlust

Publicerad: 25 Augusti 2020, 09:44

Jesper Kling är vd på B-Reel.

Kommunikationsbyrån B-Reels byråintäkt krymper, och bolaget vänder till förlust under 2019. ”Några större uppdrag utvecklades inte som förväntat”, säger vd:n Jesper Kling.


Ämnen i artikeln:

B-ReelJesper Kling

B-Reel grundades i Stockholm 1999 och har på lite mer än ett decennium vuxit till en global koncern, med kontor i världsmetropoler som Los Angeles, New York och Berlin. På svensk mark har verksamheten delats upp i de separata bolagen B-Reel och B-Reel Films, där den förstnämnda är en mer traditionell kommunikationsbyrå och den sistnämnda produktionsbolag. 

Nu visar ett färskt bokslut hur det går för B-Reel, som beskriver sig som en kreativ kommunikationsbyrå som för moderna varumärken levererar strategi, koncept, digital innovation, innehåll och produktion. 

Under 2019, krymper omsättningen något, från 67 miljoner kronor till 61,6 miljoner kronor. Byråintäkten landar på 25,6 miljoner kronor. Man vänder också till förlust, med ett rörelseresultat på -2,5 miljoner kronor. Det behöver dock inte vara något negativt, enligt vd:n Jesper Kling, som berättar att det tuffa året förberett B-Reel inför ett ännu tuffare 2020 präglat av coronapandemin. 

– Efter en brant positiv utveckling 2017 och 2018, fick vi bitvis växtvärk under fjolåret. Några större uppdrag utvecklades inte som förväntat. Dessutom pitchade vi mer än vanligt, och även om vi vann flera uppdrag var det för få som genererade större affärer under året. Jag tror att vi lärde oss en del av det och kom därför starkare in i 2020, säger han. 

Under fjolåret vann B-Reel bland annat uppdraget som Destination Gotlands strategiska och kreativa partner. 

Bolaget hade under 2019 ett medelantal anställda på 28 personer, vilket är en ökning med sex personer jämfört med 2018. 

Hur resultatet för 2020 påverkas av coronapandemin återstår att se, men Jesper Kling ser redan nu positiva tecken på att tillväxten är på väg tillbaka till B-Reel. 

– Hittills i år har vi överträffat 2019 och våra egna förväntningar, och vi har även sett att efterfrågan på vår digitala spets ökat i samband med corona, säger han. 

 

B-Reel 2019

Nettoomsättning: 61,6 Mkr (67,1)

Rörelseresultat: -2,5 Mkr (2) 

Byråintäkt: 25,6 Mkr (30,7) 

Medelantalet anställda: 28 (22)

Föregående års siffror syns i parentes

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

B-ReelJesper Kling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.