Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Tillväxtresan fortsätter för Valentin Experience – fyrdubblar vinsten

Publicerad: 19 augusti 2022, 12:49

Magnus Tengby, vd på Valentin Experience, kan vara nöjd med året som gått.

Göteborgsbaserade Valentin Experience ökade omsättningen med 25 procent och visar upp den starkaste rörelsemarginalen för byrån under det senaste decenniet.


Ämnen i artikeln:

Valentin ExperienceReklambyråerNyheter

2018 fusionerades Valentin & Byhr, en av Göteborgs mest långlivade fullservicebyråer, med
den digitala uppstickaren Mockup och bildade Valentin Experience. Efter några svaga år med röda siffror vände trenden under 2020. Den senaste årsredovisningen visar en stark utveckling för byrån.

Byrån nådde 62,9 miljoner kronor i omsättning (50,6). Byråintäkten ökade med 27 procent till 56 miljoner kronor (44 mkr). Rörelseresultatet visar att lönsamheten förbättrats kraftigt, en ökning från 2,7 miljoner 2020 till 10,5 miljoner kronor i fjol. Det ger Valentin Experience en rörelsemarginal på 16 procent. Siffrorna drivs delvis av att man knutit till sig storkunden Willhem men till största del av att befintliga kunder utökat sina köp.

Medeltalet anställda ökade med tre tjänster till 37 personer (34)

Vad ligger bakom att ni haft ordentlig tillväxt de senaste tre åren, varav två är pandemiår där stora delar av marknaden backade?

– Byrån har i dag tre stabila ben att stå på. B2C, B2B och en rad stora kommunala kunder. Denna breda spridning av kunder har varit en trygghet i pandemitider. Vi har också varit väldigt noga med vilka pitcher och upphandlingar vi har varit med i och deltar endast i sådana när vi tror att vi har en vettig chans att vinna. Och när det finns goda möjligheter till ett långsiktigt, fruktsamt och inspirerande samarbete. Under pandemitiderna låg nästan all tillväxt på befintliga kunder, för där finns det alltid mer att göra. Vi har under några år förstärkt vårt strategiska erbjudande och det var också där vi hade störst omsättningsökning, säger byråns vd Magnus Tengby.

Vilka förändringar i er verksamhet har ni genomfört under 2022?

Den roligaste förändringen är att vi allt mer börjar ta över våra kunders digitala mediaköp. Surt för deras gamla mediabyråer men roligt för våra SoMe-specialister som får vara med på hela resan från kreation till kampanjupplägg, mediaköp, optimering, analys och sedan utvärdering. Och bra för våra kunder som får mycket mer effekt för sina pengar.

En annan förändring, eller förbättring skulle jag vilja säga, är att vi har ISO-certifierat oss. Det var tidsödande och bitvis kämpigt men jag är helt övertygad om att det var ett vettigt beslut. Vi märker redan nu att det är ett krav i många upphandlingar och pitcher.

Ni har varit en av aktörerna på Göteborgsbyråmarknad i 34 år. Hur skulle du bedöma att den regionala marknaden i Västra Götalandsregionen har förändrats de senaste åren?

– Jag tror inte att förändringen av reklambranschen är så regionalt betingad utan det är nog ungefär samma utmaningar och problem i hela landet. Och visst, Valentin har funnits sedan 1988 men under dessa år skulle jag vilja säga att vi har varit fyra eller fem olika byråer. Vi har förändrats med tiden. Ibland för snabbt. Ibland för långsamt. Men jag är ganska övertygad om att Valentinversionen 2022 är en av de absolut vassaste någonsin.  

Valentin Experience 2021

Omsättning: 62,9 miljoner kronor (50,6 mkr)
Byråintäkt: 56 miljoner kronor (44 mkr)

Rörelseresultat: 10,5 miljoner kronor (2,7 mkr)
Antalet anställda: 37 (34)
Soliditet: 10,8 (12,2)
Utdelning: 0 (0)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.