Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Tjörnsmognadstest i familjekampanj

Publicerad: 18 Mars 2014, 12:41

Affisch på centralen i Göteborg

Tjörns kommun vill locka barnfamiljer till kommunen med ett "Tjörnsmognadstest" signerat Sturm & Drang.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerSturm & Drang

Tjörns kommun har en befolkning på 15050 invånare men har ambitionen att bli större. Därför har man låtit Göteborgsbyrån Sturm & Drang bygga en kampanj för att locka barnfamiljer till kommunen.

Med sloganen "Är du Tjörnsmogen?" och ett speciellt "tjörnsmognadstest" vill man övertyga människor om det fina med att flytta till Tjörn.

– Det har inte funnits någon direkt överflöd av bostäder i kommuner, men nu har vi byggt två nya bostadsområden och vill att barnfamiljerna ska få upp ögonen för fördelarna med att bo här, säger Eva-Karin Ohlsson, informationschef på Tjörns kommun.

Sturm & Drang har tillsammans med kommunen valt att inte bara lyfta fram de sommarpitoreska och romatiska med att bo på ön, utan tar också upp att det faktiskt finns nackdelar. Förhoppningen är dock att de som är riktigt tjörnsmogna, ska finna att fördelarna trumfar nackdelarna.

Totalt har kommunen avsatt pengar för att kampanja i tre år och den nuvarande satsningen ska pågå fram till augusti, med annonser och aktiviteter.

– Den får vi se om vi spinner vidar på den här kampanjen eller hittar på något nytt roligt, säger Eva-Karin Ohlsson.



Andra minnevärda kommunslogans
Orust: "Den stora ön i väst"
Slogan som skapades lokalt på 90-talet och på senare år åter fått en uppsving.

"Öppna Söderhamn - något att längta till"

Vadstena: "Ovanligt vackert vid Vättern"
Togs fram av Franks reklambyrå i Jönköping

"Enköping - Sveriges närmaste stad"
Togs fram 1965 en turistkommitté med fyra personer i kommunen.

Mullsjö: "Friluftsriket"

"Sölvesborg - av naturliga skäl"
Slogan som togs fram i en tävling som vanns av Margita Fröberg, Sölvesborg.

Älvdalen: "Det andra bara drömmer om det har vi"
Togs fram av Norkay reklambyrå i Falun

Arvidsjaur/Arjeplog: "Your adventure starts right here"

"HaparandaTornio - Internationell mötesplats"

"Stockholm – The Capital of Scandinavia"
Togs fram 2005 av Gyro.

Munkfors: "Hjärtat i Värmland"

"Västerås Mälarstaden"
Togs fram av formgivaren Tomas Gustafsson i samband med 1000-års firandet av Västerås 1990

"Alfred Nobels Karlskoga"
"Degerfors. Mer än stål och fotboll"

Däremot används inte längre "Torsås – en fullfjädrad kommun". Turistchefen i Torsås, Stine Breum-Appelqvist förklarar varför:
– Det som de flesta förknippar med Torsås kommun är Torsåsens Kycklingar – som ligger i Falkenberg.Med tanke på det är det inte så konstigt att vi nu fasar ut vår slogan och inte längre använder slöjdsymbolen Torsås Tuppen...

"Arvidsjaur – i mitten"
"Arvika – kan de vara nåt?"
"Bengtsfors – en upplevelse du aldrig glömmer"
"Hedemora drar..."
"I Lindesberg har året 365 dagar"
"Ljungby – mer värt än allt smör i Småland"
"Mitt Lycksele är ditt"
"Mellerud – Dalslands riviera"
"I Nordmaling finns ett speciellt klimat"
"Sollefteå – nästan mitt i Sverige
"Västervik – staden som aldrig sover"
"Åmål – alltid något mer"
"Örebro – rätt plats"
Skövde – "Händelsernas centrum"
Skövde – "Sveriges motor"
"I love Hjo"
"When in Europe,  don´t miss Skurup"
"Picasso valde Kristinehamn"
Filipstad: "Mitt i Norden"
Herrljunga"I hjärtat av Västra Götaland"
Hagfors: "Ett spännande resmål året runt!"
Eslöv: "Det är här det händer!".
"Kumla - en blomstrande kommun"
"Det finns mycket som talar för Götene..."
"Vårgårda – center of innovation"
"Om du bott i Stöde hade du varit hemma nu".
"Jag är tokig i Säter"
Fagersta: "Här fär du livstid"

Krister Berntsson


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerSturm & Drang

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.