Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 26 Augusti 2020, 08:49
Managing partnern Jacob Fant och vd:n Bernhard Lüthi
Foto: Andreas Elgstrand
För första gången sedan starten tappar Seventy Agency luft under vingarna, och både byråintäkt och vinst sjunker.
Ämnen i artikeln:
Seventy AgencyDen strategiska varumärkesbyrån Seventy Agency ser ut att ha nått sin högsta topp, i alla fall tillfälligt. Bolaget har sedan starten 2013 sett sina siffror klättra upp, men under 2019 sjunker de för första gången.
Omsättningen går från 107,3 miljoner kronor 2018, till nära 80 miljoner kronor 2019. Vinsten mer än halveras, från över 30 miljoner kronor, till drygt 8 miljoner kronor. Byråintäkten landar på 65 miljoner kronor. Det ger en vinstmarginal på cirka 12 procent.
Enligt Seventy Agencys vd Bernhard Lüthi är resultatet inte enligt den prognos man planerade i början av året.
– Det var ett år med lägre omsättning och resultat än året innan vilket gav oss möjligheten att se över vår affär och staka ut en ny riktning för framtiden, säger han.
Om trenden kommer att kunna vändas 2020 påverkas givetvis av coronapandemin. Seventy Agency har behövt varsla 17 tjänster. Men man har också satt rekord på Amazons plattform i Indien, efter en lansering av mobiltelefonmärket Oneplus.
– 2020 har bjudit på ett antal oväntade utmaningar, men där vi står nu så ser vi med tillförsikt på framtiden, säger Bernhard Lüthi.
Nettoomsättning: 79,5 Mkr (107,3)
Rörelseresultat: 8,3 Mkr (30,3)
Byråintäkt: 65,1 Mkr (86)
Vinstmarginal: 12,7 % (35)
Medelantal anställda: 60 (57)
Föregående års resultat syns i parentes
Ämnen i artikeln:
Seventy Agency