Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Trögt för Volts satsning i Hamburg: ”En tuff marknad med prismedvetna köpare”

Publicerad: 20 januari 2021, 13:59

I förra veckan berättade Resumé om hur Ingo startar kontor i Hamburg efter de internationella framgångarna med Burger King och Moldy Whooper. Efter snart två och ett halvt år i Tyskland kan Nordicvolts vd Alexander Hansen konstatera att pandemin slagit hårt mot verksamheten.


Ämnen i artikeln:

Volt

Under hösten 2018 berättade Volts vd Henrik Stampe om hur byrån skulle exportera sitt erbjudande till Tyskland och Hamburg under ledning av Alexander Hansen. Två år senare har Covid-19 slagit hårt mot verksamheten Nordic Volt. Byrån har främst haft kunder på projektbasis och efter coronautbrottet har en del av uppdragen pausats. 

– Vi är en liten grupp människor, det är bra att ha en flexibel organisation. Men jag tycker det är tydligt att större byråer, både i Sverige och Tyskland, har klarat sig bättre under pandemin. Delvis tack vare att de sitter på mer långsiktiga retaineravtal, något som börjar bli allt mer ovanligt i hela branschen.

Nordic Volt i Hamburg samarbetar därtill med ett nätverk av tyska frilansare som exempelvis fungerar bättre mot sydtyska kunder, samt med kontoret i Stockholm. Både han och Henrik Stampe är överens om att satsningen inte riktigt har tagit fart som planerat. Redan under första året tappade byrån en av sina större kunder.

– Pandemin har ställt till det för oss jämfört med det svenska kontoret som rullat på utan permitteringar eller neddragningar. Nedstängningen i Tyskland har varit mycket kraftfullare, samtidigt har den gett oss möjlighet att anpassa vår kostym. Vi har i Tyskland valt att inte fokusera alltför mycket på siffror. Vi ska växa långsiktigt, organiskt, med kvalitet. Det är mer hjärta än excel för oss.

Alexander Hansen berättar att byrån kommer att presentera en ny kund inom kort. Nordic Volt har även gjort samarbeten med andra konsultbolag där byrån fyller på med sin kreativa kompetens. Det har gjort att Nordic Volt bland annat har knutit till sig ett samarbete med ett större tyskt försäkringsbolag, en typ av kund och sammanhang som de inte hade kunnat axla ensamma. 

– För tio år sedan var jag väldigt tävlingsinriktad och hade fokus på Cannes Lions. I dag försöker teamet och jag göra det bästa vi kan av de möjligheter och utmaningar som står inför oss. Vi hade aldrig kunnat räkna med den här pandemin och vi har hela tiden fått jaga projekt. Det är inspirerande och sporrande, men det hade varit bra att ha fler fasta tyska uppdrag i det här läget. 

I förra veckan rapporterade Resumé om att Ingo, en av världens mest framgångsrika byråer i tävlingssammanhang under 2020, öppnar kontor i Hamburg. Alexander Hansen, som är bekant med Tobias Ahrens (leder Ingos satsning), välkomnar etableringen. 

– Det är supercoolt. Det är bara att gratulera Hamburg. Ingo är en av världens bästa byråer just nu och jag är imponerad över det jobb Björn Ståhl har gjort. Samtidigt har de ett lite annat upplägg, med WPP och Ogilvys pengar i ryggen, och kan ta nätverkskunder i större skala än oss.

Vilka lärdomar har ni dragit av era år i Tyskland?
– Man ska inte underskatta de kulturella skillnaderna, inte heller det hårda konkurrensläget. Det är en tuff marknad med prismedvetna köpare. Den sistnämnda utvecklingen är någonting jag tror att vi kommer få se tydligare i Sverige också med tanke på omvärldsläget. I Tyskland är det bara ja och nej som gäller. Ett kanske fungerar inte.

Kommer ni att klara 2021?
– Ja, det tyska kontoret är litet och agilt. Vi kan anpassa kostymen efter situationen. Vi har en del spännande projekt och större budgetar som står för dörren nu. Vi håller våra prognoser för 2021 och ser stor potential framåt. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.