Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Trots coronapandemi – byråintäkten växer för Bloomy Ideas

Publicerad: 5 januari 2021, 09:49

Kunder inom FMCG-segmentet gav klirr i kassan för reklambyrån Bloomy Ideas, vars byråintäkt ökar under det brutna räkenskapsåret 2019/2020. Samtidigt krymper vinsten något.


Ämnen i artikeln:

Bloomy IdeasCoronaviruset

Reklambyrån Bloomy Ideas har nu varit verksamma i fem år och samlat på sig kunder som Svenska Spel, Norrlands Guld och Mariestads. 

Trots coronapandemin, som fått många annonsörer att dra i handbromsen, har Bloomy Ideas ökat kundstocken, och växt på befintliga kunder. Byråintäkten ökar under det brutna räkenskapsåret juli 2019 till juni 2020 från 14,8 miljoner kronor till 15,6 Mkr. Samtidigt krymper vinsten något, från 3,5 Mkr till 2,9 Mkr. Omsättningen landar på 27,6 Mkr. 

”Vi har inte behövt säga upp personal eller ansöka om stöd för korttidsarbete. Tvärtom, vi har haft en hög arbetsbelastning. Anledningen är våra vår diversifierade kundstock med allt större vikt mot FMCG. Spridningen av coronaviruset under våren har dock påverkat resultatet negativt. I mars månad var det några kunder som tillfälligt drog i handbromsen. Och någon som bromsade ordentligt resten av verksamhetsåret. Innan detta hände såg länge ut att överstiga förra året resultat med bred marginal”, skriver man i förvaltningsberättelsen.

Bloomy Ideas ökade medelantalet anställda under året, från 10 till 11 personer. 

Läs mer: Svenska spels jätteupphandlingar i gång – ska köpa byråtjänster för 159 miljoner 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Bloomy IdeasCoronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.