Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Trots pandemin – 2020 blev bästa året hittills för OTW

Publicerad: 19 juli 2021, 08:12

Från vänster: Marcus Wikner, tidigare vd för Off The Wall, och Rasmus Winther, nuvarande vd för Off The Wall.

Foto: Fredrik Persson / Pressbild

Omsättningen för contentbyrån Off The Wall ligger stabilt, coronapandemi till trots. Under det brutna räkenskapsåret 2020 gjorde gruppen en byråintäkt på 110 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

OTWContentAhead GroupAller Media

OTW Communication har ett brutet räkenskapsår, som löper från oktober till september. Omsättningen för oktober 2019 till september 2020 landar på 157,2 miljoner, och rörelseresultatet 21 miljoner. Föregående år var siffrorna 158,6 miljoner kronor respektive 17,7 miljoner kronor. 

OTW Communication helägs av OTW Group, som i sin tur ägs av Aller Media AB. Vd för OTW Communication är Rasmus Winther, sedan Marcus Wikner lämnade OTW för gruppbyrån Ahead. Även OTW Television ingår i OTW-gruppen.

Eftersom vd-bytet skedde i juni i år, är det Marcus Wikner som har svarat på frågor om siffrorna för 2020. 

– Trots alla utmaningar kopplade till covid-19 gjorde vi 2020 det bästa året i vår 24-åriga historia. Omsättningen för OTW-gruppen landade på sammanlagt 180 miljoner och vi ökade byråintäkten till 110 miljoner, säger Marcus Wikner.

– Det har aldrig varit aktuellt för oss att varsla eller söka några statliga stöd och det är vi väldigt stolta över. Istället satsade vi framåt och lyckades få in ett 20-tal nya samarbeten.

LÄS MER: Så jobbar contentbyråerna för att utveckla affären – här är deras bästa tips: ”Krävs en annan nivå” 

Omsättningen för Off The Wall är stabil även under ett år som präglats av pandemin. Hur kommer det sig?

– Stabiliteten kommer från att vi följer strategin som vi la för flera år sedan. Vi har verkligen lyckats bredda vårt erbjudande med strategi och distribution, det vi kallar performance. Det gör att vi allt oftare blir huvudbyrå. Just nu ser vi en rejäl ökning inom hållbarhet, kriskommunikation och varumärkesstrategier, säger Marcus Wikner.

– En annan orsak bakom stabiliteten är att vi alltid arbetat för att skapa långsiktiga samarbeten, en del kunder har vi haft i över 20 år.

LÄS OCKSÅ: Storslam för OTW – här är alla vinnare i Swedish Content Awards

Nyckeltal

Off The Wall Communication AB

Omsättning: 157,2 mkr (158,6 mkr)

Rörelseresultat: 21 mkr (17,7 mkr)

Byråintäkt: 107,6 mkr (90,6 mkr)

Rörelsemarginal: 19 procent (19 procent)

Antal anställda: 86 (83)

Soliditet: 38 procent (47 procent)

 

Off The Wall Group AB

Omsättning: 11,7 mkr (11,4 mkr)

Rörelseresultat: 268 013 kr (292 889 kr)

Antal anställda: 3 (3)

Soliditet: 32 procent (31 procent)

 

Off The Wall Television AB

Omsättning: 5,9 mkr (8,2 mkr)

Rörelseresultat: 2 543 kr (23 865 kr) 

Antal anställda: 7 (7)

Soliditet: 83 procent (83 procent)

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.