Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Trots röda siffror – MDC:s rapport fick aktien att stiga

Publicerad: 2 Mars 2020, 09:22

Efter ett par tuffa år med kraftigt fallande aktie visar Forsman & Bodenfors ägare MDC Partners positiva tecken.


Ämnen i artikeln:

MDC partnersBokslutForsman & Bodenfors

De senaste åren har varit tuffa för holdingbolag som WPP, Publicis, Omnicom och MDC Partners, något som fått flera av dem att dra i gång stora omorganisationer. WPP har bland annat konsoliderat flera varumärken och Publicis har börjat jobba efter modellen ”The power of one”.

Tuffast har det dock varit för MDC Partners, holdingbolaget som äger Forsman & Bodenfors. De senaste åren har aktien rasat och flera byråer har enligt amerikanska uppgifter försökt köpa tillbaka sig själva från nätverket.

I fredags presenterade MDC Partners resultatet för Q4 2019 och därmed helårsresultatet. Bokslutet visar att MDC under Q4 gjorde ett intäktstapp på 1,5 i jämförelse med samma period 2018 och på 3,1 procent för helåret. Totalt stannade förlusterna under 2019 på 17 miljoner dollar. Prognosen för 2020 är att intäkterna kommer att stiga med mellan två och fyra procent. Rapporten har fått MDC:s aktie att stiga med 25 procent, från 2,05 till 2,51 dollar.

MDC Partners fick för ett år sen en ny delägare i investmentbolaget Stagwell Group vars vd Mike Penn även klivit in som vd på MDC. Under Mike Penn har MDC dels försökt spara pengar på minskade lokalkostnader och dels genom att slå samman byråerna i fyra ”kluster” som kommer att pitcha tillsammans. MDC brottas förutom med vikande intäkter även med skulder på 1 miljard dollar.

– Jag tog mig an rollerna som ordförande och vd för att jag visste att MDC inte var i närheten av att ha nått sin fulla potential, säger Mike Penn i ett pressutlåtande.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.