Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Tuffare år för Abby Priest – ägarna tvingades gå in med nya pengar

Publicerad: 24 Januari 2020, 10:02

Abby Priests vd Mandarva Stenborg rekryterades till byrån sommaren 2018.

Tappet av den största kunden ledde till att Abby Priests delägare tvingades skjuta till ytterligare pengar till byrån. Enligt vd:n Mandarva Stenborg har man i dag lyckats vända utvecklingen och stabilisera ekonomin.


Ämnen i artikeln:

Abby Priest

Abby Priest har de senaste åren haft stora kreativa framgångar och fått mycket uppmärksamhet på den svenska reklammarknaden, speciellt sett till byråns storlek. Mest uppmärksammad har byrån blivit för sitt samarbete med Adobe som genererat en rad priser, både i nationella och internationella tävlingar.

Byråns senaste bokslut, som täcker ett räkenskapsår från maj 2018 till april 2019, visar dock att byrån under perioden haft det tuffare rent ekonomiskt. Omsättningen i jämförelse med det föregående räkenskapsåret sjönk från 20 till 15,6 miljoner samtidigt som nettomarginalen sjunkit från 15,9 till 0,5 procent. Ägarna tog under räkenskapsåret en utdelning på 2 miljoner kronor.

De minskade intäkterna har lett till att byråns ägare i början av räkenskapsåret gjorde ett aktieägartillskott på 500 000 kronor. Enligt Abby Priests vd och delägare Mandarva Stenborg förklaras den minskade omsättningen och aktieägartillskottet av att byrån tappade sin vid tillfället största kund, SSM Fastigheter. Hon beskriver aktieägartillskottet som en proaktiv försiktighetsåtgärd.

– Under 2019, då vi hämtat hem det tidigare kundtappet och mer därtill, har vi återfört aktieägartillskottet, skriver hon i ett mejl till Resumé.

Med tanke på att soliditeten på ett år sjunkit från 42 till 17,5 procent, har ni tagit till några ytterligare åtgärder för att stabilisera byrån ekonomiskt?

– Som en konsekvens av vårt kundtapp sjösatte vi under 2018 olika åtgärder. Som tidigare nämnt tillförde vi medel i form av aktieägartillskott för att skapa en solid ekonomisk grundplattform. Vi växlade även upp vårt new business-arbete samt gjorde en generell översyn över kostnaderna, skriver Mandarva Stenborg och fortsätter:

– Ägarna valde dock också att göra offensiva investeringar i samma veva. Jag anställdes som vd under 2018 som en offensiv kraft för att utveckla verksamheten. Nu drygt, ett år senare, är byrån inte bara stabil utan står på en mycket stark grund och vi genomför framåtlutande investeringar, bland annat genom rekrytering av nyckelpersoner inom samtliga discipliner.

Hur har verksamheten utvecklats sedan räkenskapsårets slut?

– Verksamheten har utvecklats mycket starkt under vårt pågående räkenskapsår (20190501-20200430). Vi ser att vårt erbjudande med kreativ och strategisk spets parat med ett interdisciplinärt angreppssätt, är mycket attraktivt på marknaden och vi har gått vinnande ur ett flertal upphandlingar under 2019. Vår prognos för helåret är att göra vårt starkaste år hittills i Abby Priests historia.

I slutet av 2019 valde delägaren Tomas Strand att lämna Abby Priest för att satsa på sitt eget företag Mindclub.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Abby Priest

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.