Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Tufft 2018 för Shortcut media group

Publicerad: 25 Februari 2020, 09:05

Omsättningen för ägarna till bland annat Oddway och Bond street sjönk från 63 till 58 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

BokslutShortcut Media

Koncernen Shortcut Media Group äger dotterbolagen Bond street film (65%), Oddway film & television (60%), Shortcut Media Produktion (100%) och nya Frost Studio (100%). Utöver produktion av reklamfilm och trailers erbjuder verksamheterna även 2D/3D-animation, promos och postproduktion.

2018 innebar ett tufft ekonomiskt år för bolagen inom gruppen. Den totala omsättningen sjönk från 63,7 till 58 miljoner kronor samtidigt som resultatet efter finansiella poster sjönk från -2 till -5,9 miljoner kronor. En del av förlusterna kan förklaras av Bond Streets nya uppdrag för Discovery, som årligen beräknas dra in 10 miljoner kronor, som kom med en uppstartskostnad på 1,5 miljoner kronor. Koncernen har ett eget kapital på 26,2 miljoner kronor.

Under året har Shortcut media group slagit ihop Good motion och Frost VFX till Frost Studio och Graphics och Shorcut media film till Shortcut Media Produktion. Det sistnämnda bolaget vann under 2018 uppdrag för Diskrimineringsombudsmannen, Upphandlingsmyndigheten och Statens maritima muséer vilka tillsammans är värda 2,4 miljoner kronor årligen.

I inledningen av 2019 tog Peter Söderlind, tidigare kreativ chef på Chimney, över som operativ chef på Shortcut media group. Vd på bolaget är Anders Brinck.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BokslutShortcut Media

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.