Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Tufft 2020 för AWB: ”I dag är vi en mer hälsosam byrå”

Publicerad: 28 juni 2021, 13:21

Under pandemiåret gick AWB från 18 till 10 anställda och tvingades ställa in öppningen av ett Köpenhamnskontor. Samtidigt ledde till den enligt vd Jimmy Johansson till en mer affärsmässig inställning till vilka uppdrag byrån tar sig an.


Ämnen i artikeln:

AWBBokslut

För ett år sedan rapporterade Resumé om att närmare hälften av AWB:s då 18 anställda fått lämna byrån. Anledningen var pandemin som slog hårt mot en byrå som nischat sig mot kunder inom mat, dryck, sport och mode. 

Nu har AWBs bokslut för 2020 kommit. Där framgår det att bolaget gick från 26,5 till 18,5 miljoner kronor i omsättning men lyckades höja EBIT-resultatet från förlust med 458 000 kronor till en liten vinst på 248 000 kronor.

Jimmy Johansson beskriver 2020 som otroligt tufft men att krisen tvingade byråledningen till ritbordet för att se över hur de jobbade.

– Vi kunde se att vi hade för många kunder och att ett par av dem inte var lönsamma. Nu jobbar vi med färre kunder där vi får större ansvar och i grund och botten tror jag vi är en mer hälsosam byrå i dag än för ett drygt år sedan, säger AWB-vd:n Jimmy Johansson.

Vilka kunder byrån inte längre samarbetar med vill han inte gå in i detalj på. I dagsläget består hälften av kundbasen av internationella bolag som Uniqlo och Diageo och mer lokala kunder som Atrium Ljungberg och Verso.

Utöver att säga upp anställda valde byrån även att ställa in sina planer på att öppna ett Köpenhamnskontor.

Jimmy Johansson säger att byråns ledning rent generellt blivit mer försiktiga med att inleda nya satsningar.

Framöver tror han att AWB inte kommer att bli lika stora som tidigare. 2017-2018 omsatte byrån närmare 30 miljoner och hade cirka 25 anställda. I dagsläget jobbar 10 personer på AWB och efter sommaren ansluter ytterligare två.

– Vi är fem aktiva delägare som ska jobba med ytterligare 5-10 personer. För mig är inte omsättningen det viktiga utan att vi driver ett hälsosamt bolag med uppdrag där vi får stortansvar och utväxling på vår kompetens

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AWBBokslut

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.