Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Uppsägningar på King och Wenderfalck: ”Tuffa beslut”

Publicerad: 8 Maj 2020, 13:48

Kings grundare Frank Hollingworth: ”Givet omständigheterna känner vi oss ändå försiktigt optimistiska att vårt erbjudande har stor potential även framöver”

Resumé rapporterar löpande om besparingarna inom kommunikationsbranshen. Nu står det klart att ett av Reklamsveriges mest välmående företag King har sagt upp fyra personer. På kommunikationsbyrån Wenderfalck har tre personer fått lämna.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetWenderfalckKommunikationsbranschenKing

Coronaviruset har slagit hårt mot kommunikationsbranschen, inte minst för de som jobbar inom eller mot de sektorer som helt har stannat av. Resor-transport, retail, mode- samt hotell och restaurangnäringen är särskilt utsatta industrier.

Mediebyråbarometern för april som kom i går och visade en nedgång på nära 50 procent är en tydlig illustration över utvecklingen, även om siffrorna inte återspeglar den kommunikation som inte förmedlas via mediebyråerna.

Resumé har också löpande rapporterat om besparingar på flera stora byråer. Så sent som i veckan har sajten rapporterat om omfattande åtgärder på Stendahls som lagt ett varsel på 30 tjänster, Nord DDB som låtit 10 lämna och senast i går på PS Occasion som säger upp för andra gången på bara några veckor.

King är ett av Reklamsveriges lönsamhetsmässigt mest framgångsrika företag med kontinuerliga vinstmarginaler på mellan 24 och 31 procent. Byrån är också kända för sin debitteringsmodell där de tar betalt för det värde som skapas i stället för timpermittering.

Årsredovisningen för det senaste räkenskapsåret (förlängt med tre månader jan 17 - mar 18), var inget undantag. Vinstmarginal låg 28 procent räknat på byråintäkten. Byråintäkten slutade på 97 miljoner kronor vilket ger en intäkt/anställd på över tre miljoner kronor.

– Vi har, precis som många andra, behövt se över våra kostnader och därmed även vår personal. Fyra personer har sagts upp. Det har varit tuffa beslut att fatta men innebär förhoppningsvis att vi bättre kan hantera en oviss framtid. I övrigt anpassar vi vårt arbetssätt utifrån en ny verklighet. Givet omständigheterna känner vi oss ändå försiktigt optimistiska att vårt erbjudande har stor potential även framöver, skriver byråns grundare och chief creative officer Frank Hollingworth i ett mejl till Resumé.

Kommunikationsbyrån Wenderfalck, som ökade både omsättningen och rörelseresultatet i senaste bokslutet, tvingas också anpassa kostnaderna efter de förändrade förutsättningarna.

– Vissa förändringar på marknaden som vi såg redan under 2019 har påskyndats med anledning av det nya coronaviruset. Mot bakgrund av detta har vi också anpassat vår organisation vilket tyvärr har inneburit att vi också har avslutat tre anställningar. Samtidigt ser vi en fortsatt stark efterfrågan på flera av våra tjänster så det handlar mycket om att se till att såväl organisation som erbjudande är anpassat efter det kunderna efterfrågar, både i dag och när vi är igenom detta, skriver Wenderfalcks vd Fredrik Jerresand i ett mejl till Resumé och fortsätter:

– Vi klarar oss trots allt relativt bra tack vare att vi har många kunder i flera olika branscher och ett brett erbjudande. Vi har också en stark kundbas där flera av våra kunder är verksamma i branscher som går fortsatt bra. Vi jobbar väldigt nära våra kunder nu och tillsammans ser vi över hur vi behöver anpassa kommunikation och arbetssätt.

Wenderfalcks ledning tror att de nuvarande åtgärderna är tillräckliga för att anpassa kostnaderna och organisationen inför resterande delarna av 2020:

– I dagsläget finns det ingenting som tyder på att vi kommer att behöva ta till fler åtgärder, men vi följer förstås den allmänna konjunkturutvecklingen och hur den påverkar våra uppdragsgivare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.