Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Uppvaktades av konsultbolagen – därför valde Proletar NoA

Publicerad: 9 December 2019, 15:27

Proletar är byrån som ska göra byrånätverket The North Alliance mer datadrivet. För Resumé berättar byråns Sverigechef Alexander Edgren om tredje vågens performance marketing och vilka synergier han ser med de övriga byråerna inom nätverket.


Ämnen i artikeln:

The North AllianceProletar

För två veckor sedan stod det klart att byrånätverket The North Alliance genomfört sitt första köp under de nya ägarna Norvestor – den norska performance marketing-byrån Proletar. Byrån grundades, inte helt olikt datadrivna Precis Digital, för tre år sedan av en duo norska Google-avhoppare tillsammans med en av deras kunder och började strax därefter jobba med kunder som Bank Norwegian, Varner-gruppen (Cubus, Dressman, BikBok och Carlings) och Finn.no. På några år har de nått en omsättning på 350 miljoner kronor med en byråintäkt på 8,5 miljoner kronor.

På den svenska marknaden har byrån hittills haft en mindre verksamhet ledd av Alexander Edgren. Precis som de tre grundarna har han sin bakgrund på Google i Norge. Byråns erbjudande handlar i grunden om konsulttjänster inom performance marketing och optimering av all digital annonsering men de säger sig även kunna ta tillvara på och analysera kundens egen data för att omvandla den till insikter för den kreativa byrån i fråga. I de allra flesta fall sitter byråns konsulter ute hos kunderna.

– När performance marketing slog igenom började man mäta exakt allting vilket gjorde att marknadsföringen gick från magkänsla till matematik. Därefter började man standardisera processer med regler som slog till när exempelvis en viss annons ledde till högre konvertingsgrad än andra. Vad vi ser nu är en tredje våg där Google och Facebook själva tar fram AI-drivna modeller och script. I den här tredje vågen blir vår roll som konsulter att ge verktygen rätt datapunkter att ta fram modeller utifrån samt strukturera vilken information de har att jobba med, berättar Alexander Edgren.

Hittills har Proletar jobbat med kunder inom tre segment: digitala natives, snabbväxande startups som fått in riskkapital och större kunder som befinner sig i en digital transformation. I Sverige har man exempelvis jobbat med H&M-ägda Weekday, ACO Skincare och iZettle.

Mycket av den automatiserade digitala marknadsföringen har dock de senaste åren brottats med vad det egentligen är som driver en användare att klicka på en annons. Hade de klickat om de inte hade sett den varumärkesbyggande TVC:n? Och vad fyller en banner för funktion om användarna inte klickar överhuvudtaget?

– Den som säger att de har en perfekt lösning på attributions problemet redan i dag ljuger, även om vi kommer närmre och närmre en lösning. I ett par mindre projekt har vi exempelvis slagit av sök för att se vad som händer med utvalda KPI'er. I vissa lägen har det lett till jättestora dippar medan det i andra inte hänt någonting. Därför är det så centralt att sitta med sin kund för att förstå vad de drivs av och vad som är affärskritiskt för dem snarare än att sköta en viss kanal, säger Alexander Edgren.

Proletar hade innan de köptes upp av The North Alliance propåer från flera andra håll. Alexander Edgren vill inte nämna några specifika namn men en kvalificerad gissning säger att konsultjättarna borde funnits bland intressenterna.

– Konsultbolagen ser samma möjlighet som vi när branschen blir mer teknologidriven – att sälja konsulttjänster inom datadriven marknadsföring där man inte tar en andel av spend eller en retainer utan jobbar projektbaserat. NoA ger oss det vi inte haft och inte heller kunnat få från ett annat konsultbolag – det kreativa kombinerat med teknologi. Där tror jag vi de närmsta åren kommer få se ett stort skifte där mätbarhet och data börjar bli viktigare högre upp i ”tratten”, berättar han.

Alexander Edgren berättar att Proletar vill driva en mer datadriven approach inom hela NoA, från hur man jobbar inom tjänstedesign till den kreativa kommunikationen.

– Finns inte mätpunkterna vi behöver kan vi hjälpa till att samla in dem. Det kan röra sig om alltifrån hur vi samlar in mejladresser till vilka touchpoints vi ska ha när vi tar fram en app. Jag ser stora synergieffekter på alla nivåer, säger Alexander Edgren och fortsätter:

– Inom NoA finns det en extrem tydlighet gällande vilket håll man vill gå. De vill bli mer datadrivna och har fått hela organisationen med sig i den ambitionen, det tror jag är centralt om NoA ska växa och börja konkurrera ute i Europa. Kan vi knäcka koden för datadriven kreativitet så finns det en otroligt stor marknad som hade varit omöjlig att nå om vi bara fortsatt med performance marketing.

The North Alliance har de senaste åren genomfört en rad större förändringar. Bland annat har man gjort en stor kompetensväxling på affärsutvecklingsbyrån Making Waves, lagt ned retailbyrån Kicker och kommunikationsbyrån Round & Round och rekryterat nyckelfigurer som ska driva nätverkets internationella expansion. Förra året omsatte koncernen 1,17 miljarder kronor med ett EBITDA-resultat på 105 miljoner kronor.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

The North AllianceProletar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.