Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Urstarkt resultat för Tänk Om-gruppen: ”Som byrå kan man inte ta sin kund för givet”

Publicerad: 15 juli 2021, 12:28

Några av de senaste årens arbete från Tänk Om-gruppens byråer.

Även om pandemin innebar några tuffa månader fortsätter Tänk Om-gruppen att leverera bland branschens starkaste resultat.


Ämnen i artikeln:

TillsammansFolket

Tänk Om-gruppen består av de tre byråerna Folket, Kompis och Tillsammans. Medan Tillsammans är en mer traditionell kommunikationsbyrå har Folket ett erbjudande där de för kunds räkning sätter upp en hel inhousebyrå, något de själva kallar ”outsourcad inhouse”. Bland kunderna som nappat på Folkets annorlunda erbjudande finns storbolag som OKQ8, Arla, Synsam och Scandic.

Byrågruppen har genom åren levererat i princip genomgående starka ekonomiska resultat, och pandemin till trots lyckas de hålla i trenden. Omsättningen sjönk visserligen marginellt och landade slutligen på 113 miljoner kronor (116,7) men rörelseresultatet är detsamma som för 2019, 20 miljoner kronor. Även byråintäkten sjönk marginellt från 73,1 till 70 miljoner kronor. Antalet anställda uppgick under året till 60 stycken. Ambitionerna om tillväxt blev alltså inte verklighet, men givet hur hårt andra byråer drabbats av pandemin kan siffrorna inte ses som annat än ramstarka. Tillsammans lyckades dessutom knyta nya avtal med kunder som Åhléns, Bacardi Breezer och Tink medan Folket inledde ett samarbete med Elon.

– Folket fungerade som en tydlig motor i koncernen under året och gör sitt bästa år någonsin. Även Tillsammans lägger ett starkt år bakom sig med många nykundvinster och i övrigt fina siffror givet omständigheterna, men här är en viss negativ påverkan av pandemin tydligare. Det visar sig i huvudsak i minskad omsättning som är en direkt följd av inställda projekt och neddragna kundbudgetar i mars, april, maj och juni 2020 men även som minskad vinst. Att kunder generellt inte ville genomföra större produktioner på samma sätt under 2020 som under ett normalår bidrar också. Kompis som säljer tid per timme är den av våra byråer som tydligast sett negativ effekt av pandemin under 2020, säger Johan Falk, vd på Tänk Om-gruppen till Resumé.

LÄS MER: Byråerna med guldbyxorna – här är deras framgångsstrategier

Medan Folket under 2020 inte behövde använda sig av korttidspermitteringen hade Tillsammans ett antal roller permitterade under pandemins inledande månader medan Kompis hade en något längre permitteringsperiod. De två bolagen har dock betalat tillbaka delar av stöden i takt med att efterfrågan återhämtade sig.

– Vi tycker att korttidsstödet var en klok och hjälpande insats, framförallt för en konjunkturkänslig bransch som vår. Tveklöst hjälpte det oss att vara mindre stressade över en extremt snabb nedgång i omsättning under våren 2020 och det bidrog därmed till färre drastiska beslut om neddragningar som förstås blev aktuella i denna känsliga period, då omvärldsbild och framtid var ovanligt svåra att förstå och prognostisera. Utan stödet hade vi med stor sannolikhet just under den negativa och svårtydda perioden mars till juni känt oss tvingade till fler svåra och drastiska beslut, säger Johan Falk.

Hur har 2021 börjat?

– Mycket bra, Folket tuffar på i snabb takt och växer organiskt och genom en ny kundvinst som ännu inte kan offentliggöras. Även Tillsammans har ökat takten genom flera nya kundvinster under våren och Kompis har hittat tillbaka till ett normalläge likt det innan pandemin. Att vi är cirka 15 personer fler nu jämfört med årsskiftet säger väl en hel del om efterfrågan och tillväxttakt just nu.

Den höga tillväxten gör att Johan Falk ser rekryteringen som byrågruppens största utmaning. Det ska dessutom kombineras med ett anpassat post-pandemiskt arbetssätt där gruppen satsar på att öka medarbetarnas trivsel.

Den tuffa situationen som pandemin inneburit upplever Johan Falk har bidragit till att stärka relationerna mellan dem och kunderna. 

– I en så tydligt negativ miljö som våren 2020 också var, tror jag också att det blev helt uppenbart att man som byrå inte på något sätt kan ta sin kund för given, och jag tror att många kunder också insåg att man inte heller kan ta sin byrå för given. Jag vet att det i vårt fall har åstadkommits smärre underverk givet förutsättningarna, som skapats genom en mer öppen och reflekterande dialog mellan kund och byrå, och jag är helt övertygad om att det finns mängder av liknande exempel i många andra samarbeten utanför oss.

Tänk Om-gruppen

Folket 2020:

Omsättning: 63,9 miljoner kronor (57)
Rörelseresultat: 10,2 miljoner kronor (5,9)
Byråintäkt: 40,9 miljoner kronor (38,3)

 

Kompis 2020:
Omsättning: 8,7 miljoner kronor (8,7)
Rörelseresultat: 1,4 miljoner kronor (2,8)
Byråintäkt: 6,6 miljoner kronor (7,5)

Tillsammans 2020:

Omsättning: 40,4 miljoner kronor (50,8)
Rörelseresultat: 8,4 miljoner kronor (11,2)
Byråintäkt: 22,6 miljoner kronor (27,4)

 

Samlat resultat Tänk Om-gruppen:
Omsättning: 113 miljoner kronor (116,7)
Rörelseresultat: 20 miljoner kronor (20)

Byråintäkt: 70 miljoner kronor (73,1)

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TillsammansFolket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.