Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Valentin Experience vänder till vinst: ”Ska bli ännu bättre på att visa effekt"

Publicerad: 16 mars 2021, 13:05

Magnus Tengby, grundare och vd Valentin Experience.

Under 2020 vann Valentin Experience nya storkunder och slimmade kostnaderna. Det ledde till en kraftig resultatförbättring visar de preliminära siffrorna. Vd:n Magnus Tengby ser positivt på det kommande året.


Ämnen i artikeln:

Valentin ExperienceMagnus Tengby

De preliminära siffrorna från bokslutet 2020 som Resumé har tagit del visar att Valentin har förbättrat rörelseresultatet med över fem miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBIT) landar på 3,1 miljoner kronor (-2,3 miljoner kronor). Även byråintäkten växer med två miljoner kronor till 38,9 mkr (36,9 mkr) och omsättningen landar på 51 mkr (42 mkr)

När pandemin slog till tvingades byrån att snabbt ställa om och anpassa kostnadskostymen efter intäkterna. Bolaget sökte stöd för korttidspermittering redan i slutet av mars och varslade också 11 personer då. I dag har Valentin Experience omkring 40 anställda och 8  av de varslade tjänsterna är åter bemannande. Den 1 september gick de anställda upp till 100 procent i arbetstid

LÄS MER: Stor kartläggning av 200 byråers bokslut – så mår ekonomin byrå för byrå

– Omställningen med att större delen av byrån jobbar hemifrån har gått över all förväntan. Jag är djupt imponerad över effektiviteten och engagemanget, säger bolagets vd Magnus Tengby till Resumé. 

Enligt Magnus Tengby har byråns medvetna satsning på att utgå från verksamhetens DNA varit central för den positiva vändningen – vilken typ av byrå det är vad byrån gör och vilken riktning verksamheten ska ha. Under de senaste åren har Magnus Tengby fokuserat på att utveckla de delar av Valentin Experience erbjudande som han bedömer är viktigast för framtiden: omvärldsanalys/strategi/servicedesign, kreativitet & design. Han lyfter också fram kulturfrågan  Att få personalen att tycka det är kul att checka in på kontoret varje dag samt att bygga nyfikenhet och stolthet har varit prioriterat.

– Vi vet att om man gör ”framvagnen” grundligt med planning och strategi så bäddar det för ett mycket träffsäkrare kreativt uttag. Och slutresultatet uppnås mycket effektivare.

Under fjolåret vann byrån två stora upphandlingar för Göteborgs Hamn och Göteborg & Co. Även Folktandvården adderades till kundlistan. Magnus Tengby ser med tillförsikt på 2021. Beläggningen är hög på de flesta kunderna, även om byrån skulle ha än större aktivitet om det inte vore för pandemin.

–Jag lider med några av våra kunder som jobbar inom turistnäringen, hotell & restaurang samt gränshandeln. Nu hoppas vi att vaccinet kommer så fort det bara går och att det ger en bra effekt, så skall vi nog få fart på dessa branscher också. Jag är alltid optimist. Det är mycket roligare.

Vad blir största utmaningarna för er under 2021?
– Utmaningarna är desamma som alltid. Var nyfiken, stå på tå, överraska kunden, ha kul och bygg relationer. Sen skall vi också bli ännu bättre på redovisa effekt för pengarna till våra kunder. Samt även jobba på utvärderingen av våra samarbeten. Det är som ett äktenskap. Man måste våga snacka med varandra om man vill att det skall hålla och bli riktigt bra.

Valentin Experience resultat

2020 

Omsättning: 51 809 tkr

Byråintäkt 2020: 38 902 tkr
Rörelseresultat: 3,1 mkr

Resultat före avskrivningar: 3,8 miljoner 


2019                                                

Omsättning: 42 167 tkr                                          

Byråintäkt: 36 903 tkr
Rörelseresultat: - 2,3 mkr                           

Resultat före avskrivningar: -1 778 tkr                                      


2018

Omsättning: 39 733 tkr        

Byråintäkt: 31 536 tkr
Rörelseresultat: -3,6 mkr

Resultat före avskrivningar:  -3,1 miljoner

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.