söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Varslar åtta efter avhoppen: ”Tog med sig sina kunder och det har slagit hårt mot byrån”

Publicerad: 12 december 2022, 13:46

Jenny Plasidius, vd Change the agency.

I våras sade ett tiotal medarbetare upp sig från Change the agency och tog med sig flera kunder. Nu tvingas byrån varsla åtta tjänster eftersom verksamheten går med förlust. ”Vi har tagit beslutet för att överleva”, säger byråns vd Jenny Plasidius.

Ämnen i artikeln:

ChangeReklambyråerNyheter

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Förutsättningarna var tuffa när Jenny Plasidius kom tillbaka till Change the agency efter ett år i egen verksamhet. I samband med att företrädaren Joakim Hökegård tillträdde som vd lämnade ett tiotal personer byrån, bland annat hela b2b-avdelningen. Först valde ett antal av medarbetarna att starta kommunikationsbyrån West och därefter var en annan arbetsgrupp med att starta Silver+, en av dessa den kreativa chefen Niklas Lilléus.

– Båda arbetsgrupperna tog med sig sina kunder och det har slagit hårt mot byrån, skriver Jenny Plasidius i ett mejl till Resumé.  

Nu väljer byrån att varsla, sammanlagt handlar det om åtta tjänster. I dag har byrån 30 anställda. Jenny Plasidius som endast vill svara på Resumés frågor via mejl skriver att satsningen med att bygga ut byråns erbjudande efter pandemin inte har gett utväxling. Därtill befinner sig byrån i en situation där verksamheten inte är lönsam.

– Med nuvarande bemanning når vi inte break even. Vi har inte varslat medarbetare för att öka lönsamheten, utan för att överleva. Just nu jobbar vi hårt för att kunna dra tillbaka delar av varslet, skriver Jenny Plasidius. 

Enligt Jenny Plasidius blev avhoppen från byrån extra kännbara eftersom avdelningarna samarbetar integrerat.

– Årets siffror är inte klara, men vi kommer att göra ett minusresultat för 2022. Det tål att upprepas: Vi har tagit beslutet för att överleva, inte för att skapa mer vinst. 

Ni föreslog en utdelning på tre miljoner kronor med en soliditet på 18 enligt senaste bokslutet. Var det ett motiverat beslut sett till att ni nu måste minska kostymen?
Det var självklart inte ett bra beslut. De togs under rådande omständigheter. Då visste vi inte att två arbetsgrupper skulle hoppa av. Nu får ägarna stoppa in pengar för att rädda verksamheten. 

Joakim Hökegårds tid på vd-posten stannade vid sju månader. När Jenny Plasidius tog över har hon haft fullt fokus på att leverera gentemot befintliga kunder. Utan att nämna några specifika uppdragsgivare skriver hon också att byrån har tagit hem tre större pitcher under hösten. 

– Vi har en grymt fin kultur som vi vårdar ömt, vilket vi ska fortsätta göra. Medarbetarna på Change är de som gör Change till vad det är i dag. Vi är något anonyma vilket vi hoppas kunna förändra på sikt, skriver Jenny Plasidius och fortsätter: 

– Att vi behöver krympa vår kostym känns därför otroligt trist då vi har en rätt kompetens, fantastiska medarbetare med ett grymt engagemang. Att det ekonomiska läget påverkar våra kunder är inget vi kan påverka, hur bra vi än levererar. Därför blir det fortsatt fokus på nya kunder in och att inte tappa fart i vår leverans.

Vi är på väg in i en konjunktursvacka. Vilka är de största utmaningarna framåt?
– De största utmaningarna framåt är att vi inte kan påverka det ekonomiska läget. Alla drabbas av den på något sätt, därför behöver vi fortsatt ha fokus, hjälpas åt och jobba tillsammans. Reklambranschen står inför stora utmaningar där våra insatser på reklam och marknadsföring måste ge ökad försäljning och nya marknadsandelar. Annars är vi inte relevanta.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev