Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Vd-byte på anr+1 – delat ledarskap kommer att driva den nya strategin

Publicerad: 16 november 2021, 11:53

På bilden från vänster till höger: David Aronson, creative director, Gisela Andersson, creative director Anna Celay, CEO & strategy director, Andreas Lönn, CEO & executive creative director, Viktor Bergabo, design director och Malin Millbourn, chief operating officer och client director.

Anna Celay och Andreas Lönn tar över anr+1 när Pontus Karlsson lämnar vd-posten efter 13 år. Samtidigt presenterar bolaget en rad nya samarbeten och har bland annat blivit Löfbergs nya huvudbyrå.


Ämnen i artikeln:

anr+1ReklambyråerPontus Karlsson

I april i år lanserade anr+1 sin nya inriktning där byrån ska låta affärsnytta och positiva samhällseffekter gå hand i hand i uppdragen. Nu står det klart att byrån också gör ett skifte i ledningen.

anr+1:s vd Pontus Karlsson har rekryterats till vd-posten på rekryteringsbolaget K2 Search som ingår i Wise Group. Framöver kommer byrån att drivas med ett delat ledarskap med delägarna Anna Celay (strategy director) och Andreas Lönn (creative director) som vd:ar med start vid årsskiftet. 

Pontus Karlsson har varit vd på bolaget i över tretton år. Han kommer även i fortsättningen att sitta i styrelsen för anr+1.

– Tiden på anr+1 har varit fantastisk och jag är imponerad över alla medarbetare. Nu kändes det rätt att lämna över vd-skapet och jag unnar alla att få jobba med Andreas och Anna som tillsammans med övriga ombord kommer säkra anr+1:s fortsätta framgångar, säger Pontus Karlsson.

Samtidigt tar Malin Millbourn, som i fem år arbetat som client cirector, en plats i ledningsgruppen som ny delägare och chief operating officer. Hon ska bland annat fortsätta utveckla designerbjudandet.

– Vi representerar strategi och kreativitet vilket är kärnan i vår verksamhet. Genom att vi kompletterar varandra även på andra områden tror vi att vi tillsammans leder byrån bättre - samt att vi båda vill fortsätta ha tid för att arbeta aktivt i kunduppdragen.  Tillsammans med Malin utgör vi tre den nya ledningsgruppen, säger Anna Celay, nytillträdd vd på anr+1.

Sedan omstarten i våras har byrån fått in ett antal nya uppdragsgivare. Bland annat är anr+1 Löfbergs nya huvudbyrå. Även Akavia Belter Shelter och Airmee har anslutit. Byrån gör även ett projekt för Svenska Fotbollsförbundet SvFF.

– anr+1:s nya inriktning passar oss perfekt och är anledningen till att vi väljer dom som vår nya huvudbyrå. Här får vi tillgång till ett erfaret team med stor kunskap om värderingsdrivna varumärken som Löfbergs. Dom blir ett viktigt stöd på vår fortsatta resa, säger Lena Rodin, head of marketing på Löfbergs.

Kommunikationsbyrån Anr+1 gjorde under 2020 en omsättning på 36,8 miljoner kronor (68,8 mkr) och ett rörelseresultat på 4 miljoner (3,8 mkr). Byråintäkten landade på 26,3 miljoner kronor. Medelantalet anställda minskade, från 31 till 20.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.